Convini ställer sig bakom kriterierna European Chicken Commitment (ECC)

Convini tar ytterligare steg för hållbart sortiment

Convini är Europas ledande leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser. Med en ledande position kommer både ett större hållbarhetsansvar och större möjligheter att göra skillnad. Under året har Convini gjort flera viktiga framsteg och som ett led i arbetet för ett hållbart sortiment, har Convini nu tagit beslut om att ställa sig bakom kriterierna European Chicken Commitment (ECC).

Convini, som är Europas ledande leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser, har som ambition att vara det ledande hållbara företaget i sin bransch och en förebild för andra företag. Över 1,8 miljoner köp görs årligen i butikerna och Convini vill göra det enkelt för kunder att göra hållbara val bland annat genom vägledning och märkning samt indirekt genom att jobba med att ställa krav på leverantörer och producenter.

Som ett led i arbetet med att erbjuda kunderna ett hållbart sortiment har Convini tagit beslutet om att ställa sig bakom European Chicken Commitment (ECC), en samling kriterier som är framtagna av ett 30-tal djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, däribland Djurens Rätt. Syftet med kriterierna är att höja miniminivån för kycklingars levnadsförhållanden. Kriterierna baseras på den allra senaste forskningen om djurvälfärd.

"Den mat och dryck som utgör sortimentet i våra butiker är ryggraden i vår verksamhet. För att vi ska kunna nå våra högt ställda hållbarhetsmål, är det därför avgörande att vi ständigt ser över vårt sortiment och bland annat ställer krav på leverantörer och producenter. Att vi nu som ett led i detta arbete ansluter oss till ECC kommer att innebära förbättrade förhållanden för kycklingar", säger Oscar Nordbrandt, Chef Supply Chain & Hållbarhet på Convini.

Beslutet innebär att samtliga leverantörer till Convini som säljer produkter innehållande kyckling ska uppfylla ECC:s kriteriertill 2026. Arbetet innebär även att Convini har satt målet att fasa ut burägg från produkter som säljs via Convini på alla marknader senast år 2025. Beslutet omfattar hela ägg, flytande ägg, andra äggprodukter samt ägg i sammansatta produkter.

"Vi är väldigt glada över Convinis beslut om att påbörja arbetet med ECC. Kycklingarna är de landlevande djur som är flest till antalet och som har det allra sämst. Därför är det positivt att ett företag som Convini tar sitt ansvar i frågan genom att ställa högre krav på leverantörer och producenter", säger Nathalie Söderström, chef för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Familjeföretaget Convini är störst i Europa med fler än 2 200 smarta butiker och kaffemaskiner på över 5 000 kundföretag i Stockholm, Göteborg, Malmö och sedan 2019 även i Tyskland; i Berlin, Hamburg, Köln och Düsseldorf. Convini beräknas omsätta över 850 miljoner kronor under 2023 och växer med drygt 17 procent jämfört med samma period 2022.

European Chicken Commitment