Stark tillväxt och rörelsevinst för Continental Airlines

Continental Airlines biljettintäkter ökade med 18,4 procent under årets första tre månader. Företaget hade ett positivt rörelseresultat på 11 miljoner dollar, det första positiva resultatet för första kvartalet sedan 2001. Contientals omsättning för det första kvartalet var 2,7 miljarder dollar. På sista raden slutade kvartalet med ett underskott på 66 miljoner dollar. Resultatet är en väsentlig förbättring från förra året, vilket beror på högre biljettintäkter och att företagets anställda har gått med på att sänka sina löner. – Tack vare hårt arbete och uppoffringar från våra medarbetare har vi lyckats med att skapa ett positivt rörelseresultat, säger koncernchefen Larry Kellner. Continental Airlines hade en kabinfaktor på 77,9 procent det första kvartalet, en ökning på 1,1 procentenheter jämfört med samma period förra året. Nya avgångar gjorde att Continentals kapacitet ökade med 10,7 procent under första kvartalet, medan passagerarvolymen (passanger miles) ökade med 12,3 procent. Continental Airlines flyger dagligen mellan Stockholm och New York, en direktlinje som trafikeras av en Boeing 757-200 som rymmer 172 passagerare, varav 16 av platserna är i Continentals prisbelönta BusinessFirst-klass. Continental Airlines (continental.com) är världens sjätte största flygbolag, med över 3,200 dagliga avgångar. Continental flyger på 151 amerikanska och 137 internationella destinationer – mer än något annat flygbolag i världen. Ytterligare mer än 400 destinationer trafikeras genom samarbetande flygbolag i SkyTeam alliansen. Continental är det ledande amerikanska flygbolaget som flyger över Atlanten vad gäller antal städer som trafikeras. Bolaget har så mycket som 266 avgångar i veckan från 25 städer i 14 länder till knutpunkterna i New York/Newark, Houston och Cleveland. Därifrån har Continental anslutningar till mer än 230 städer i hela Nordamerika, Latinamerika och Karibien. Continental utsågs till OAG ”Airline of the Year” såväl 2005 som 2004, när medlemmar i flygbolagens bonusprogram runt om i världen fick rösta. BusinessFirst fick för tredje året i rad utmärkelsen ”Best Executive/Business Class” vid OAG Airline of the Year Awards 2005. Affärstidningen Fortune rankar för tredje året i rad Continental som bästa flygbolag i sin rankning ”Most Admired Global Companies 2006”. Utöver flygbolagen i SkyTeam alliansen samarbetar Continental i Europa, Mellanöstern och Indien med Air Europa, Emirates, FlyBE (British European), TAP Air Portugal och Virgin Atlantic Airways. ## Detta pressmeddelande distribueras för Continental Airlines av kommunikationsbyrån Trimedia Stockholm. För ytterligare information, kontakta Nick Britton, informationschef Continental Airlines, telefon +44 1293 827 459 eller Åsa Wilde, Trimedia Stockholm, +46 708 788 024.