Continental / VDO utökar TPMS-sortimentet

Continental / VDO utökar TPMS-sortimentet

Tidsbesparing: En enda förprogrammerad sensor är direkt klar för montering

Återanvändbar: Produkten skiftas till utbytesdäck med ett enkelt handgrepp

Större täckning: Den fjärde VDO REDI-sensorn omfattar fler bilmärken

Göteborg, 8 oktober 2015. När kunderna köar hos återförsäljarna för att skifta till vinterdäck räknas varje sekund på lyften. Den allt vanligare däcktrycksövervakningen (TPMS) på personbilar ställer nu verkstäder inför ytterligare utmaningar: Med Continental / VDO REDI-sensorerna är verkstadstekniker optimalt rustade för TPMS-service och sparar värdefull tid i den hektiska arbetsvardagen. Nu utökar Continental / VDO TPMS-sortimentet med en fjärde sensor. En verktygssats och en hotline kompletterar erbjudandet och förbättrar servicen för verkstäderna.

VDO REDI-sensorerna är redan förprogrammerade vid leveransen – en nyhet på eftermarknaden. Verkstaden kan direkt montera in sensorn som en originalsensor, utan att någon fordonsspecifik programmering behövs. Det sparar tid, särskilt viktigt under högsäsong. Även monteringen går snabbt: I motsats till vad som hittills varit vanligt på marknaden, är VDO REDI-sensorn inte ansluten till fälgens ventil. Verkstäder kan helt enkelt limma fast den med ett speciallim på däckets insida. Det underlättar installationen och gör att sensorn sitter bättre skyddad mot skador som kan uppkomma under arbetet med däckmonteringen på fälgen. Sensorn, till storleken ungefär som en enkrona, är vid leveransen redan monterad i en passande gummihållare som ska limmas fast och väger tillsammans knappt 12 gram. Vid däckbyte kan den snabbt tas ut ur gummihållaren och limmas fast igen i det nya däcket. Med den fjärde sensorn i sortimentet har VDO återigen utökat antalet fordon som täcks.

”Med vårt omfattande TPMS-sortiment erbjuder vi en unik och prisvärd lösning som underlättar arbetet för verkstäderna”, förklarar Christoph Zinke, produktchef TPMS på eftermarknaden hos Continental. ”Den har blivit mycket väl mottagen på den europeiska marknaden.”

Flerfaldigt prisbelönt

Branschen har övertygats av VDO:s innovativa koncept: Sedan introduktionen i mitten av 2014 har REDI-sensorn redan prisbelönats fyra gånger. Senast övertygade den juryn i Equip Auto International Grand Prix for Automotive Innovation. I mitten av oktober tilldelas den Guldtrofén i kategorin Reservdelar & eftermarknad vid den franska branschmässan.

Continental utvecklar smart teknik för att transportera människor och deras varor.
Vi är en pålitlig partner: internationell tillbehörsleverantör för fordon, däcktillverkare och industripartner som erbjuder hållbara, säkra, bekväma, anpassade och prisvärda lösningar.
Under 2014 uppgick koncernens försäljning till cirka 34,5 miljarder EUR uppdelat på fem divisioner: Chassis & Safety, Interior, Powertrain, Tires och ContiTech.
Continental har för närvarande mer än 200 000 anställda i 53 länder.