Continental tillkännager frivilligt program för utbyte av dubbade personbilsdäck i Sverige, Norge, Finland och Estland

• Programmet avser utbyte av Continental IceContact 3 i dimensionerna 205/55 R 16 94 T, 205/60 R 16 96 T och 215/55 R 16 97 T
  • Däckutbytet omfattar 11.416 däck som producerats under veckorna 17,18 samt 19, år 2020, varav maximalt 16 däck inte uppfyller Continentals höga kvalitetskrav
  • Hittills har Continental inte fått några rapporter om olyckor eller personskador i frågan

Hannover den 4 februari 2021. Continental tillkännagav idag ett valfritt program för däckutbyte som omfattar 11.416 Continental IceContact 3-däck, varav maximalt 16 av dessa har drabbats av kvalitetsavvikelse i produktionsprocessen. Påföljden kan i värsta fall leda till en omedelbar tryckförlust med en eventuell negativ effekt för fordonets körförmåga. Hittills har Continental inte fått några rapporter om varken olyckor eller skador vad gäller däcken i fråga. Däckutbytet är valfritt och görs för att undvika potentiella risker för fordonsförare och andra trafikanter. De berörda däcken har levererats till kunder i Sverige, Norge, Finland och Estland.

Följande Continental-däck och produktionsveckor berörs:

Produkt 1:

Continental IceContact 3 205/55 R 16 94 T

DOT 1CP03 CWT5 1820

DOT 1CP03 CWT5 1920

Produkt 2:

Continental IceContact 3 205/60 R 16 96 T

DOT 1CP03 CWTP 1720

DOT 1CP03 CWTP 1820

DOT 1CP03 CWTP 1920

Produkt 3: Continental IceContact 3 215/55 R 16 97 T

DOT 1CP03 CWU9 1820

DOT 1CP03 CWU9 1920

De sista fyra siffrorna i DOT-serienumren anger produktionsperioden (vecka / år).

Berörda däck byts ut gratis.

Continental började underrätta respektive nationella myndigheter den 3 februari 2021 och är i kontakt med däckåterförsäljare för att organisera och genomföra annonserat däckutbytes-program. För mer information, inklusive vidare instruktioner för att identifiera nämnda däck, samt lokal kontaktpartner, vänligen besök Continentals webbplats: https://www.continental-däck.se/personbil/daeck/technical-services