Ännu ett pris till Continentals HTR 2-däck

Ännu ett pris till Continentals HTR 2-däck

Ännu en viktig utmärkelse har gått till Continentals HTR 2-däck. En expertjury från spanska ”Grupo Tecnipublicaciones” har utnämnt det till årets däck i Spanien 2009 (”Neumático del Año en España 2009”) för kommersiella fordon. Det är den andra stora utmärkelsen bara i år som går till Continental HTR2. Den första var det internationella priset ”IF Product Design Award 2009”.

Priset har delats ut i Spanien varje år sedan 2000 för framstående insatser inom däckindustrin i syfte att främja avancerad däckteknik, ökad säkerhet, minskat däckslitage, ökad miljöhänsyn och sänkt bränsleförbrukning. I kategorin kommersiella fordon lyckades Continental klara sig på samtliga dessa punkter i den hårda konkurrensen, bland annat från Michelin X Multiway, Goodyear Marathon LHS II, Pirelli Amaranto och AL 15 från Hankook.

Priset har stor betydelse med tanke på att juryn enbart består av experter från däckindustrin, verkstäder och återförsäljare som har praktisk erfarenhet samt journalister från fackpressen. ”Neumático del Año en España 2009” delades ut den 20 januari 2009 i Madrid. Priset inom kategorin kommersiella fordon till Continentals HTR 2-däck togs emot av Gabriel Leal, General Market Manager för Continental Tires España, Truck Business Director Juan Uruburu och Truck Marketing Manager Frank Deuter.

Priset är det andra i en rad utmärkelser till produktprogrammet som presenterades vid IAA-mässan Commercial Vehicles 2008 i Hannover i Tyskland, då däcket tilldelades utmärkelsen ”Trailer Innovation” av europeiska fackjournalister. Ytterligare två priser i raden av utmärkelser är IF-priset för bästa bild 2008, som tilldelades annonsen för HTR 2, och ”IF Product Design Award 2009”, som en internationell jury gav Continental för däckets utmärkta konstruktion.

Med en omsättning på cirka 20 miljarder euro år 2009 är Continental en av världens ledande leverantörer till fordonsindustrin. Continental levererar bromssystem, system och komponenter till drivlinor och chassier, instrumentering, infotainment-lösningar, fordonselektronik, däck och elaster, och man arbetar aktivt med att förbättra säkerheten för förarna och motverka global miljöpåverkan. Continental är också en skicklig aktör inom fordonskommunikation. Continental har för närvarande cirka 138 000 anställda i 46 länder.