Huskvarna - Vätten. BIld av Jonathan Petersson från Pixabay

Sommartipsen som förgyller och säkrar årets ”Svemester”

I år riktar vi blickarna mot nya semesteralternativ och restrenden från förra året med ”Svemester” spås ytterligare tillta denna sommar. Sverige är fullt av guldkorn där både kända resmål och ännu ej utforskade platser bara väntar på att få upplevas. Continental har här tagit fram ett antal tips som gör resan till en både säker och minnesvärd del av sommaren. Vi listar de vackraste vägarna, de bästa packningstipsen och därtill spellistor och podden som förgyller längsmed vägen. Som budbärare av en Noll-vision, med noll trafikolyckor på våra vägar, så ger vi även såklart några väl valda råd om hur du kontrollerar sommardäcken innan avfärd.

Gör resan till en del av målet

Sveriges vägar kan verkligen bjuda upp till en upplevelse i sig med natursköna sträckor och vidunderliga vyer. Här ger vi tre tips på vackra trafikleder - från västkust upp till nordostliga Norrland.

Länsväg 160 kan på flera sätt titulera sig som en av de vackraste bilvägarna i Sverige. Den drygt fem mil långa länsvägen går genom Bohuslän mellan Rotviksbro, väster om Uddevalla och Stora Höga, söder om Stenungsund. Vägen passerar också Tjörn och Orust, två av Sveriges största öar, båda väl värda ett stopp. Ett tips är att stanna till på rastplatsen vid norra änden på Skåpesundsbron (mellan Orust och Tjörn) och njuta av en utsikt som inte gör någon besviken.

Turistvägen Omberg-Tåkern/Gränna är ett vykortsvackert alternativ till E4:an från Gränna till Väderstad. Här möts man av vacker natur, svindlande utsikt och historiska vingslag. Vägen går längsmed Vättern och några kilometer väster om Gränna finns även färjeförbindelser ut till Visingsö som är Vätterns största ö. Helt klart väl värt en omväg med både sandstrand och flera sevärdheter.

Den drygt 50 mil långa Vildmarksvägen är en av Sveriges högst belägna vägar och går över Stekenjokkplatån mellan Lappland och Jämtland. Här hittar man Sveriges svar på Grand Canyon - Hällesåfallet och fantastiska vyer över den svenska fjällvärlden. Stanna till och ta del av både Sveriges längsta undervattensgrotta och den samiska kulturen, bland mycket annat.

Så packar vi bilen smartast

Att packa bilen rätt är av stor vikt för att få en så säker bilresa som möjligt. Lösa föremål kan innebära en hög risk för bilens passagerare vid en olycka och en felpackad bil kan faktiskt orsaka trafikfara. Här kommer tre tips för hur du packar bilen tryggt och säkert.

Stuva de tyngre väskorna längst in mot ryggstödet och lägg väskorna ner så att de inte kan välta.

Lägg ingenting på hatthyllan, det kommer farande rakt in i kupéutrymmet vid tex. en kraftig inbromsning.

Tänk också på att lösa föremål kan innebära en stor risk och bör placeras undan i exempelvis ryggstödet eller i ett sidofack.

Spellistor eller poddar - som gör bilresan till ett nöje

Vi bad våra ambassadörer, racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt Karin Jedselius, känd från Vägens Hjältar på Kanal 5 att ta fram varsin passande spellista för årets bilsemester. Du hittar dem på Spotify - Continental Däck Sverige.

På väg med BärgarKarin: https://open.spotify.com/playlist/2jBtU5ssSSVauHQBO7i1SH?si=bjshQOV9SqqhmvcVETzA-Q

Sjung med Mikaela: https://open.spotify.com/playlist/5mu72AvHsIKwzNZ5j4xvvX?si=GxClrsoIS3-iWhZjbwdeXg

Chill längst vägen med Mikaela: https://open.spotify.com/playlist/4DbyBC9GNE89LUHVDvN0Se?si=ZKguOMFWTOO1k2JSkvr99Q

Och för dem som föredrar en podcast i högtalarna så slår vi ett slag för vår egen sådan ”På väg med Continental”. Här varvas senaste nytt på däckfronten med spännande samtal med såväl produktexperter som racingstjärnor. Finns där poddar finns.

Sist men inte minst - kontrollera sommardäcken

Kanske det viktigaste tipset av de alla - se över däcken innan resan. Med dessa fem enkla tips ger du både dig själv och dina medtrafikanterna de bästa förutsättningarna för en säker resa runtom i sommar-Sverige.

1. Kontrollera mönsterdjupet
Lagkravet är 1,6 millimeter men Continental rekommenderar 3 millimeter för att däcken ska vara så säkra som möjligt och minska risken för vattenplaning.

2. Kontrollera däcktrycket
Trycket påverkar både bilens och däckets egenskaper. Biltillverkarens rekommendationer för lufttrycket gällande just din bilmodell brukar sitta på insidan av en av bilens dörrar.

3. Byt plats på däcken regelbundet
På en framhjulsdriven bil slits framdäcken mer än bakdäcken. Därför är det bra att skifta fram- och bakdäcken med jämna mellanrum så att de slits jämnt. Det optimerar även livslängden på däcken.

4. Rätt däck för rätt säsong
Vi rekommenderar dig att alltid köra med sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Sommardäck är utvecklade för att fungera optimalt i temperaturer över 7 °C medan vinterdäck fungerar optimalt vid temperaturer under det.

5. Se över däcken
Undersök däcken innan avfärd och kontrollera så där inte finns några sprickor eller tydliga skador.