Ge dina däck den omvårdnad de behöver.

Konsten att förvara dina däck optimalt - på samma sätt som potatis!

Att förvara däck må låta som den enklaste saken i världen men för att till fullobehålla däckens potential och kvalité så finns där en del saker man bör tänka på. Här ger vi dig våra bästa tips på hur du tar hand om däcken och vad du ska tänka på innan du lägger däcken till vila så de är i toppform till nästa säsong och däckskifte. Om du istället väljer att lämna in däcken på ett däckhotell så kommer däckhandlaren se till att nedan anvisningar följs och att däcken tas omhand på bästa möjliga sätt. Glöm dock inte att boka tid hos däckverkstaden.

Tips - för dig som själv gör bytet till sommardäck så rekommenderar vi följande länk där du kan läsa mer om hur manpraktiskt bör gå tillväga för att byta däck på ett så säkert och effektivt sätt som möjligt.

Fem förvaringstips från Continental:

• Se till att rengöra däck och fälgar med tvättmedel, vatten och däckborste för att få bort all smutsfrån den gångna säsongen. Det finns en hel del behandlings- och poleringsprodukter på marknaden men gummit i däcken är gjorda för att klara både ozon och övrig påverkan från miljön - så vatten och ett milt tvättmedel räcker gott och väl.
  • Passa på att undersöka däcken noggrant och se över både mönsterdjup samt eventuella skador. På så sätt får du mer tid att planera för att köpa nya däck om detta skulle behövas.
  • När däcken är rena och torra kan du med fördel stoppa dem i däckförvaringspåsar som finns att köpa hos din däckhandlare. Annars fungerar exempelvis en lövsäck lika bra. Ett tips är att först märka däcken så du vet vilket däck som satt var på bilen, exempelvis vänster-fram eller höger-bak. Se också till att få ut så mycket luft som möjligt från påsen samt att den är fri från fukt. Därefter tejpa tätt igen.
  • Det finns ett känt talesätt som säger att du bör förvara dina däck på samma sätt som du förvarar potatis - vilket är helt sant! Det betyder att du optimalt ska förvara dina däck mörkt, svalt, torrt och på en hyfsat ventilerad plats som håller en jämn temperatur.
  • Om du väljer att förvara dina däck monterade på fälgar så bör du alltid stapla däcken med fälgsidan uppåt. Ett annat alternativ är att hänga upp dina monterade däck på krokar. Om du har införskaffat nya däck inför säsongen som ännu inte har monterats på fälgar så skall dessa ställas upprätt.

Du hittar din närmsta återförsäljare på Continental.se