Missa inte dessa 8 viktiga tips inför din löneförhandling

Missa inte dessa 8 viktiga tips inför din löneförhandling

Att löneförhandla kan för många vara det mest självklara och roliga som finns medan det för många andra kan vara en situation som man inte känner sig helt och hållet bekväm i.

Oavsett om man är en säker och van förhandlare eller inte så finns finns det ändå något som förenar alla som ska förhandla om sin lön, nämligen målet med att man ska ha en konkurrenskraftig lön som man förtjänar. Det absolut viktigaste att tänka på innan man sätter sig ner vid förhandlingsbordet med sin chef är att vara förberedd på alla tänkbara vis.

För att ge dig själv och alla andra bra hjälp på vägen så får du här våra bästa tips i hur du förbereder dig inför din kommande löneförhandling.

1. Sätt ribban högt.

Var klar med hur mycket du önskar ha i löneförhöjning och var även först med att lägga fram ditt bud. När du har lagt fram ditt bud så behöver du kunna motivera varför du förtjänar den löneförhöjning som du också begär.

Lägg också på mera än vad du egentligen tror att du kan tänkas att få i löneförhöjning då din chef högst troligen kommer att vilja förhandla ner beloppet oavsett vilket belopp det än gäller. Låt säga att du önskar få 1500 kronor i löneförhöjning per månad, lägg i sådana fall fram att du istället önskar få 2 000 kronor mer i löneförhöjning.

En ytterligare anledning till att man lägger fram sitt eget bud före chefens är att det kan vara svårt att få sin önskade löneförhöjning med 1500 kronor per månad om chefen fått vara först med att lägga fram att hen endast önskar ge dig 500 kronor i löneförhöjning.

I detta exemplet så kan ni helt enkelt vara för långt ifrån varandra och att det kanske slutar med att löneförhöjningen stannar vid 500-1000 kr mer i lön varje månad. Ta med andra ord höjd i din begärda löneförhöjning och även om det på svenskt vis kanske anses vara lite fräckt så har du enbart allt att vinna och inget att förlora i att sätta ribban högt.

2. Mera arbetsuppgifter= högre lön.

Utför du arbetsuppgifter som ligger utanför det som är dina egentliga arbetsuppgifter? Då ska du lugnt och sakligt förklara och beskriva detta för din chef vid din löneförhandling. Ytterligare arbetsuppgifter och mera ansvar motiverar helt enkelt en bra löneförhöjning.

3. Eld i hjärta och is i magen.

Var lugn men ändå bestämd. Det är mycket mellanmjölk över oss svenskar, inte för mycket åt det ena hållet och heller inte för mycket åt det andra. När det gäller löneförhandlingar så är det bra att vara lugn och bestämd men aldrig någonsin aggressiv eller tvär.

Det är heller aldrig rekommenderat att man kommer med hot om att man ska sluta sin anställning om man inte får igenom sitt nya lönekrav.

4. Visa att du är självsäker även om du inte är det.

Tänk på ditt kroppsspråk. Sitt rakryggad vänd mot din chef och titta alltid hen i ögonen under tiden som ni förhandlar. Om man halvt ber om ursäkt för att man existerar så är man vanligtvis också enkel att kunna utmanövrera vid en löneförhandling samtidigt som det visar för chefen att du inte ens själv tror på dina motiveringar om varför du ska få en högre lön.

5. Visa konkreta exempel på det du levererat.

Visa för din chef med konkreta exempel vad du har presterat för resultat sedan det senaste lönesamtalet som ni hade tillsammans.

6. Lika lön för lika arbete.

Om du har sämre lön än kollegor som utför samma arbetsuppgifter så är detta en solklar anledning till att begära lika hög lön för ett lika utfört arbete.

7. Jämför med dina kollegor.

Har du mera arbetsuppgifter och/eller högre ansvar än dina kollegor som du ändå har lika hög lön som (eller till och med lägre), ja då är detta också en anledning till att begära en högre lön än dina kollegor. Detsamma gäller om du har mera erfarenhet och/eller högre utbildning än dina kollegor.

8. Förberedelse är A och O.

Se till att plugga in dina argument och plugga även in vad du tror att din chef kommer att svara på dina argument så att du även är förberedd på hur du ska bemöta chefens motargument till dig.

Tips inför ännu nästa löneförhandling

Kompetens, erfarenhet och en stark drivkraft är ovärderligt för varje företag oavsett verksamhetsområde. Har du möjlighet att gå en eller flera utbildningar eller kurser inom områden som verkligen behövs på din arbetsplats, gå alla dessa som du bara kan.

Ny kunskap och erfarenhet inom ett eller flera nya områden gör dig än mera viktig för din chef och är också något som du ska ta upp vid nästa löneförhandling med din chef. Försök även att analysera hur du tror att framtiden och utvecklingen kommer att se ut i ditt företag inom de närmaste åren.

Kan du skaffa ovärderlig kompetens redan nu för vad du tror att ditt företag kan tänkas att behöva ha inom närmaste tiden, ja då har du också satt dig i en riktig guldsits till alla kommande löneförhandlingar med din chef eller vid förhandlingar med andra chefer på andra företag.