Expertens råd: Så värderar du ett företag

Expertens råd: Så värderar du ett företag

Funderar du på att sälja ditt bolag eller kanske köpa ett? Eller behöver du veta värdet i samband med skilsmässa? Ja hur gör man egentligen för att värdera ett företag? Vi pratade med Nord Valuation för att få svar på frågan.

När det kommer till att bedöma värdet av ett företag finns det ingen universell metod som passar alla situationer. Beroende på vad det är för företag och vad orsaken till värderingen är kan en värderare välja att använda olika metoder. Och olika metoder ger ofta olika värde.

Här går vi igenom fyra vanliga typer av företagsvärdering: avkastningsvärdering, kassaflödesvärdering, substansvärdering och marknadsvärdering.

1. Avkastningsvärdering

Avkastningsvärdering är en av de mest använda metoderna för att värdera företag. Den bygger på företagets historiska vinst och en multipel appliceras på denna vinst för att beräkna värdet. Denna metod tar hänsyn till hur mycket vinst företaget genererar och använder detta som grund för att uppskatta dess värde.

Fördelar:

• Baseras på faktisk prestation, vilket ger en konkret grund för värderingen.
  • Lätt att förstå och kommunicera till potentiella köpare eller investerare.

Nackdelar:

• Beroende på företagets historiska resultat, vilket kan vara missvisande om företaget har haft tillfälliga vinster eller förluster. Därför behövs normalisering för att det ska bli rätt.

2. Kassaflödesvärdering

Kassaflödesvärdering är en metod som fokuserar på framtida kassaflöden snarare än historiska vinster. Denna metod är särskilt användbar för företag som kanske inte visar vinst men förväntas generera betydande kassaflöden i framtiden. Värderingen bygger på att uppskatta framtida kassaflöden och diskontera dem till ett nuvärde.

Fördelar:

• Tar hänsyn till företagets framtida potential och inte bara dess historiska resultat.
  • Kan användas för företag i tillväxtfaser eller som genomgår omstruktureringar.

Nackdelar:

• Bygger på antaganden om framtida kassaflöden, vilket gör den mer spekulativ.
  • Kräver noggranna prognoser och bedömningar, vilket kan vara komplext.

3. Substansvärdering

Substansvärdering baseras på företagets tillgångar minus dess skulder. Denna metod tar hänsyn till företagets balansräkning och ger en uppskattning av vad företagets tillgångar är värda om de skulle säljas idag.

Fördelar:

• Ger en konkret uppskattning baserad på faktiska tillgångar och skulder.
  • Användbar för företag med betydande materiella tillgångar, såsom fastigheter eller maskiner.

Nackdelar:

• Tar inte hänsyn till företagets framtida intjäningsförmåga.
  • Kan undervärdera företag som har stor immateriella tillgångar, bra vinst eller framtida tillväxtpotential.

4. Marknadsvärdering

Marknadsvärdering baseras på vad liknande företag i samma bransch och region har sålts för. Genom att jämföra med tidigare transaktioner kan man få en uppfattning om vad marknaden är villig att betala för ett företag med liknande egenskaper.

Fördelar:

• Reflekterar aktuella marknadsförhållanden och vad köpare faktiskt betalar.
  • Enkel att kommunicera och förstå eftersom den bygger på verkliga transaktioner.

Nackdelar:

• Svår att tillämpa om det inte finns tillräckligt med jämförbara försäljningar.
  • Kan vara missvisande om de jämförbara företagen inte är tillräckligt lika.
  • Det är sällan det finns tillräckligt med data för att dra några slutsatser.

Kombinera metoder för en mer exakt värdering

Ingen enskild metod kan ge en heltäckande bild av ett företags värde. Ofta är det mest effektivt att kombinera flera metoder för att få en mer balanserad och rättvisande uppskattning. Till exempel kan en kombination av substansvärdering och avkastningsvärdering ge insikt både i företagets materiella värde och dess förmåga att generera vinst.

Att anlita en expert inom företagsvärdering, såsom Nord Valuation, kan säkerställa att värderingen blir noggrant genomförd och att alla relevanta faktorer beaktas. Med lång erfarenhet av transaktioner och tvister kan vi erbjuda en oberoende och professionell bedömning som hjälper företag och privatpersoner att fatta välgrundade beslut.