Dessa 5 saker måste Sverige göra för att kunna vinna fotbollsmästerskap i framtiden

Massor av svenska fotbollsfans har en önskan om att få se Sverige vinna ett stort fotbollsmästerskap. Många är det också som tvivlar på om detta faktiskt ska kunna bli verklighet eller inte.

En ursäkt som ofta kommer upp på tal från många som inte tror att Sverige har kapaciteten att höja bucklan i ett VM, EM eller OS är att Sverige med sina dryga 10 miljoner invånare även är ett väldigt litet land.

Det råder inga som helst tvivel att Sverige i jämförelse med många andra fantastiska fotbollsnationer som exempelvis Brasilien, Argentina, Spanien, Frankrike och Tyskland också är ett litet land men det är heller inte något som ska anges som en ursäkt i detta ämne.

Kan Danmark så kan Sverige

1992 så vann Danmark fotbolls-EM (2-0 mot Tyskland) som spelades i Sverige, ett Europamästerskap som Danmark egentligen inte hade kvalificerat sig för då Danmark fick en gratis plats till mästerskapet då Jugoslavien inte kunde deltaga p.g.a. kriget på Balkan.

Skeptikerna skulle här troligtvis påpeka att detta nu är närmare 30 år sedan och att fotbollen har utvecklats en hel del sedan dess, vilket också stämmer. Dock, så har också små framgångsrika fotbollsnationer utvecklat sitt spel och sina spelare med tidens gång vilket helt enkelt inte gör att detta håller som en ursäkt.

Danmark (igen) var exempelvis minst lika bra som England i EM-semifinalen 2021 och hade med marginalerna på sin sida kunnat vara laget som gick till final istället för England, väl där så står det skrivet i stjärnorna hur finalen mot Italien hade kunnat sluta. En sak är dock säker och det är att danskarna definitivt inte hade gjort bort sig i en finalmatch mot Italien.

Minns även att Belgien inför Europamästerskapet 2021 var en av förhandsfavoriterna till att vinna hela EM, precis som man även var en av förhandsfavoriterna inför fotbolls-VM 2018. Belgien slutade för övrigt 3:a i VM 2018 (2-0 mot England).

Finalen 2018 spelades mellan Frankrike-Kroatien (4-2 vinst för Frankrike). Vad vill vi då säga med detta? Jo att Danmark, Belgien och Kroatien alla är små länder sett till befolkningsmängden. Danmark har närmare 6 miljoner invånare, Belgien har drygt 11 miljoner invånare och Kroatien har enbart drygt 4 miljoner invånare.

Kan Danmark, Belgien och Kroatien inte bara deltaga i stora mästerskap utan faktiskt även kämpa om att vinna mästerskap, ja då kan också Sverige det.

Så, vad är det då rent konkret som Sverige måste göra för att kunna stå överst på prispallen i ett stort internationellt mästerskap? Detta anser den välkända fotbollsskribenten Fotbollskorren.se att Sverige behöver göra:

1. Fokus på tekniken och passningsspelet från tidig ålder

Det behöver tidigt fokuseras på tekniken och passningsspelet hos svenska pojk och flicklag. Idag så är de bästa nationernas spelare på seniornivå mer eller mindre lika vältränade, det som skiljer lagen åt är ofta den individuella tekniken och passningsspelet.

Här måste det svenska fotbollsförbundet skapa en röd tråd genom hela verksamheten så att det fokuseras än mera på teknik och passningsspel hos samtliga lag än tidigare i fotbollsutbildningen.

2. Det ska finnas möjligheter att satsa på sin sport tidigt

Det är vanligt att vi i Sverige vill hålla tillbaka den eller de som vill satsa på sin sport från en relativt tidig ålder. Det måste finnas möjligheter att utvecklas snabbare och mera än övriga i laget för den eller de som vill det.

3. Utbildade fotbollstränare istället för outbildade föräldrar som tränare

Här trampas säkert många på tårna och tar illa vid sig, och det är helt okej att göra så. Den svenska idrotten är uppbyggd på alla fantastiska ideella krafter (många gånger föräldrar) som skjutsar och hämtar till och från träningar, som säljer bingolotter och som säljer korv med bröd på matcher, det är även med just detta som föräldrarna också gör allra mest nytta.

Dock, som tränare i våra svenska pojk-, flick- och ungdomslag så behöver vi alltid ha utbildade fotbollstränare som följer fotbollsförbundets riktlinjer.

4. Den individuella träningen behöver bli bättre

Alla barn, ungdomar och fotbollsspelare utvecklas olika snabbt och är- och kommer alltid att vara olika bra på olika saker. Vi behöver ge mera tid och bättre fotbollsutbildning för alla de som behöver fokusera på en eller flera specifika detaljer i sitt spel och inte låta alla träna exakt likadant.

Detta är en punkt som går in en hel del i punkt 2 och där det blir den utbildade fotbollstränarens uppgift att individanpassa träningen.

5. En offensiv satsning

Vi behöver fotbollstränare som vågar satsa mera offensivt, detta gäller allt från spelet i de lägre divisionerna och upp till högsta landslagsnivå.

Fotbollen går ut på att vinna matcher och för att man ska ha ett lag som ska gå hela vägen till att vinna mästerskap så behöver man ha en offensiv laguppställning med tränare som vågar vara det spelförande laget för att kunna vinna matcher och mästerskap. Ett helt unikt undantag till detta är när Grekland vann fotbolls- EM 2004 med en synnerligen defensiv uppställning där fokuset enbart låg på kontringsfotboll.