Smakis ekologiska- och KRAVmärkta drycker inleder parterskap med Consupedia

Pressmeddelande -

Smakis inleder ett samarbete med Consupedia för att bli ännu mer transparent inom hållbarhet

Smakis, ledande leverantör av ekologiska och KRAV-märkta drycker inleder ett viktigt partnerskap med Consupedia. Detta initiativ är inte bara ett steg framåt för att främja hållbara matvanor utan också att bli transparent inom hållbarhet.

- Vårt mål är att göra det enkelt för konsumenter och inköpare att hitta hållbara och klimatsmarta produkter av hög kvalitet. Tillsammans kan vi öka medvetenheten kring hållbarhet och göra en betydande skillnad för vår planet, säger Stefan Bondesson, Försäljning- och Marknadschef på Smakis.

Smakis är kända för sina KRAV-märkta och högkvalitativa produkter, och sitt arbete med hållbarhet ur flera perspektiv – från miljöhänsyn till socialt engagemang och ansvarstagande. Att erbjuda pappsugrör istället för plast och att sprida antimobbningsbudskap på förpackningarna är bara några exempel på deras initiativ. Genom samarbetet med Consupedia kommer Smakis att kunna lyfta fram ännu fler hållbarhetsparametrar inom hälsa, rättvisa och miljö, vilket ger konsumenterna en djupare insikt i vad de dricker.

- Att vi valt att stor del av vårt sortiment ska vara ekologiskt och KRAV-märkt är en sak, men genom Consupedias hållbarhetsrapport med 21 olika hållbarhetsparametrar kan vi vara ännu mer transparenta, möta kundernas krav och sticka ut bland våra konkurrenter, fortsätter Stefan Bondesson

- Smakis har med sin KRAV-märkning en unik position bland svenska fruktdrycksproducenter. Det är inspirerande att se samarbeten som dessa, där KRAV-märkta produkter tydligt lyfts fram genom att bidra till så många hållbarhetsparametrar, säger Emma Rung, vd på KRAV.

- Vi är glada att Smakis valt att samarbeta med oss. Förutom hållbarhetsdata har vi ett bonussystem för hållbarhetscertifierade produkter. Det gör att Smakis KRAV-märkta produkter får extra poäng inom flera hållbarhetsparametrarna, säger Roberto Rufo Ronzales, grundare av Consupedia

För mer information eller intervju vänligen kontakta:
Presskontakt: Stefan Bondesson E-post: stefan.bondesson@smakis.com Telefon: 0708-96 33 32

Om Smakis:
Smakis är ett ledande företag inom KRAV, ekologiska och hälsosamma drycker med produktion i Sverige, varumärket har funnits i över 30-år och fortfarande familjeägt. Smakis jobbar med hållbarhet från flera olika vinklar – allt från miljöhänsyn till socialt engagemang och ansvarstagande. Vi har sedan 2008 varit partner till Friends i syfte att bekämpa mobbning. och budskap från Naturskyddsföreningen om att göra skillnad genom att välja EKO och hur man kan hjälpa bin överleva för biologisk mångald etc.

Besök www.smakis.se för mer information.

Om Consupedia.
Tillsammans med forskare på KTH och Högskolan i Dalarna har Consupedia skapat en av världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om hur livsmedel påverkar miljön, hälsan och rättvisan. Consupedias databas innehåller idag över 287 000 livsmedel som alla är hållbarhetsdeklarerade, inklusive CO2e. Vi gör inga egna antaganden eller bedömningar utan samlar och presenterar enbart befintlig information på ett sakligt och opartiskt sätt. Vi hämtar vår data från bland annat FAO, Amfori, Water Footprint Network, UNICEF och RISE. Vårt mål är att sakligt och neutralt förse konsumenter med information om hur de kan göra hållbara livsmedelsinköp. Consupedia har utvecklat ett antal tjänster och applikationer för att hjälpa olika aktörer informera och fatta mer hållbara beslut kring livsmedel.

Besök www.consupedia.com för mer information.

Om KRAV-märkta drycker
KRAV-märkta frukt- och bärdrycker framställs av naturliga råvaror, vildplockade eller odlade där naturfrämmande bekämpningsmedel och konstgödsel inte har använts. KRAV har också regler för bra arbetsvillkor för bärplockare och andra som arbetar i KRAV-certifierad produktion, vilket saknas i EU:s regler för ekologisk produktion.

Consupedia har byggt en av världens största hållbarhetsdatabaser för livsmedel tillsammans med Högskolan Dalarna och Kungliga Tekniska Högskolan.