Consat Telematics styrker sin posisjon i Norge.

Consat Telematics styrker sin posisjon i Norge.

Plattformen ITS4mobility og tilhørende systemer fra Consat Telematics, har i løpet av de siste årene gjort hverdagen langt enklere og mer oversiktlig for operatører og oppdragsgivere i flere av Norges fylker. Consat Telematics’ system finnes i daglig drift fra Finnmark i nord til Agder i sør.

- Det er klart det er moro at Nettbuss velger ITS4Mobility for automatisk styring av indre og ytre skilter, samt holdeplassannonsering for sine busser i Møre og Romsdal. At vi lykkes med å jobbe mot operatører og oppdragsgivere parallelt, befester vår status som den største leverandøren av komplette ITS-løsninger i Norden, sier en glad Thomas Ottosson, COO i Consat Telematics.

Hans Petter Sundberg, teknisk direktør i Nettbuss AS, forteller at det for busspassasjerene blir stadig viktigere med god informasjon både om og under reisen.

- Vi må tilpasse oss våre reisendes ønsker og behov og levere best mulig service. Mennesker er tilkoblet nettet hele tiden, så det er ingen grunn til at ikke også våre busser skal være det. Å jobbe med et selskap av Consats størrelse er trygt. De ligger i forkant av utviklingen når det gjelder intelligente bussfunksjoner, og deres plattform ITS4mobility er fleksibel og skalerbar, sier Sundberg.

Nettbuss’ bestilling inkluderer både kjøretøycomputer og førerskjerm i hver buss. Dette gjør det enkelt å styre og kontrollere at skiltene gir riktig informasjon. Nettbuss har valgt å legge til funksjonen talekommunikasjon (PushToCommunicate), hvilket gjør at trafikklederne enkelt kan ringe sjåførene via trafikklederapplikasjonen. Leveransen inkluderer også et antall statistikkrapporter som hjelper Nettbuss å effektivisere sin trafikk. Plattformen ITS4Mobility legger til rette for at Nettbuss i fremtiden enkelt kan utvide med funksjoner som for eksempel Driver Coaching, WiFi ombord og passasjertelling.

Ved ytterligere spørsmål kontakt:

COO Thomas Ottosson, Consat Telematics AB på +46 31-340 00 27

E-post: thomas.ottosson@consat.se

Teknisk direktør Hans Petter Sundberg, Nettbuss på +47 928 29 379

E-post: hans.petter.sundberg@nettbuss.no

Nettbusser Norges største bussoperatør og en av de største operatørene i Skandinavia. Selskapet har en visjon om å være Nordens ledende og mest nyskapende busselskap. Hvert år reiser 125 millioner passasjerer med Nettbuss, og den årlige omsetningen er cirka 5,5 milliarder NOK. Selskapet har 7100 engasjerte medarbeidere som lever opp til slagordet «vi kjører for deg». Virksomheten startet i 1925, men har aner som strekker seg tilbake til Norges første busslinje i 1908.

Consat Telematics AB leverer ”ITS4mobility», en plattform som innbefatter smart utstyr og programvare basert på Nordens største sentrale integrasjonsplattform for kollektivtrafikk. Forretningsideen er å forbedre reiseopplevelsen for passasjerer som reiser med kollektive transportmidler, samtidig som den reduserer kostnader og miljøpåvirkning. Selskapet er et heleid datterselskap til det svenskbaserte, privateide selskapet Consat AB og omsatte for 105 MSEK i 2014. Hovedkontoret ligger i Gøteborg, hvor de fleste av de 50 ansatte arbeider, men egne selskap finnes i Norge og Canada. Consat Telematics er sertifiserte SS-EN ISO 9001:2008 og SS-EN ISO 14001:2004.

Consat Telematics undertecknar avtal om leverans av realtidssystem till Buskerud fylke (län)

Norska huvudmannen Brakar AS har slutit ett avtal med svenska Consat Telematics AB om leverans av ett realtidssystem för bussar som går i trafik i Buskerud, Norge. Avtalet omfattar i fase 1 utrustning till 150 bussar i Drammen och kranskommunerna med option på ytterligare 180 bussar i övriga delar av länet. Utrustning till aktiv signalprioritering för buss ingår också i avtalet.