Ceremoni i Wernberg när Conrad öppnar sitt nya logistikcenter

Ceremoni i Wernberg när Conrad öppnar sitt nya logistikcenter

Conrad Elektronik öppnade i vinter sitt nya logistikcenter med den mest moderna hanteringstekniken i Europa. Cirka 50 miljoner euro har investerats i utbyggnaden av området i Wernberg-Koblitz, i Bayern i södra Tyskland. Den nya tekniken möjliggör nu att skicka 70 000 paket om dagen vilket är en ökning med hela 40%. Centrat invigdes av Bayerns ministerpresident Horst Seehofer, som även var på plats då man tog det första spadtaget i juni 2012. Då omnämnde Seehofer Conrad, med sitt huvudkontor i Hirschau som ”flaggskeppet i delprovinsen” då det för Bayern är viktigt med så ekonomiskt starka företag som Conrad.

Optimala lokala förhållanden i Wernberg

Enligt företagsledningen är moderniseringen av logistikcentret, The LOC, ett tydligt löfte om engagemang till staden. Placeringen av logistikcentret i Wernberg var ett medvetet val för att optimera de lokala förhållandena. Tack vare expansionen har man säkrat mer än 1 000 arbetstillfällen på den nu 113 000 kvm stora helautomatiska höjdlagerytan.

Den tyska hemelektronikkedjan är med en total omsättning på 40 miljarder SEK och 600 000 produkter Europas största detaljister inom hemelektronik. Conrad har funnits i Sverige sedan 2005 samt i Danmark sedan 2012 men startades i Tyskland för 91 år sedan av Max Conrad. Idag finns Conrad representerat i 15 Europeiska länder men säljer även till övriga världen via conrad.com. I Sverige omsatte Conrad år 2013 ca. 117 miljoner SEK.