Grönt ljus för Barents Center

Haparanda: Bygglovet för Barents Center i Haparanda har idag vunnit laga kraft utan att några överklagningar lämnats in.

- Detta är det största handelsprojektet hittills i norra Sverige och det är ett stort steg framåt för HaparandaTornios utveckling i Barentsregionen, säger David Lehto, Projektledare på Concent AB.

Projektet består av närmare 70 butiker, caféer och restauranger. En stor multiarena som främjar ett rikt idrotts- och kulturliv. Europas modernaste gymnasieskola mitt i centrum och ett högt symboliskt hotell med ena forten i Haparanda och den andra i Torneå.

Bygglovet omfattar allt utom hotelldelen. En del av hotellet kommer nämligen att ligga över gränsen, en bit in på finsk sida. Man måste avvakta den finska detaljplanen som kan bli klar i oktober. Bygglovsansökan för hotellet görs efter att den finska detaljplanen är klar.

Barents Center är ritat av Wester + Elsner och invigningen beräknas ske i september 2016.

• Boendefrågor

• barents center

• Haparanda

___________________________________________________________________________________

Concent är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som skapar hem och mötesplatser. Med hjärta, samhällsansvar, finansiella resurser och nya tankar utmanar vi de stora bjässarna i branschen. Det handlar om att skapa ett resultat där kvalitet, miljö, ekonomi och människa är i balans. Det goda samhället bygger vi nämligen tillsammans. Läs mer på www.concent.se

Barents Center får besök av finska utrikesministeriet

Haparanda: Den 13 oktober besöker Kari Kahiluoto, chef för sekretariatet för nordiskt samarbete, Concents kontor i Haparanda. Anledningen för besöket är att diskutera gränsöverskridande samarbeten samt få en genomgång av norra Sveriges största handelsprojekt - Barents Center.

Bygglovet beviljat för Barents Center

Samhällsbyggnadsnämnden beviljade i måndags bygglovet för Barents Center och nämnden var enhällig i sitt beslut. Aldrig tidigare i Sverige har en anläggning skapats med ett sådant innehåll som Barents Center. Projektet omfattar drygt 100 000 kvm och innehåller shopping center, hotell, multiarena, gymnasieskola, kontor, bio och innovationscenter.

Concent bidrar till förverkligandet av Barents Center

Barents Center blir ett multi-use center, en ”stad i staden”, som sammanbinder Haparanda och Torneå över nationsgränsen mellan Finland och Sverige och som kommer att utgöra en given mötesplats för invånarna i den vidsträckta Barentsregionen.

Finska utrikesministeriet besöker norra Sveriges största handelsprojekt

Haparanda: Idag besöker Kari Kahiluoto, chef för sekretariatet för nordiskt samarbete, Concents kontor i Haparanda. Anledningen för besöket är att diskutera gränsöverskridande samarbeten samt få en genomgång av norra Sveriges största handelsprojekt - Barents Center.

Avalanche förvärvar för 48 miljoner

Avalanche Capital har idag för 48 miljoner kronor av Haparanda stad förvärvat markområdet där Barents Center ska byggas, på gränsen mellan Haparanda och Torneå. Beställare och utvecklare av projektet är Concent AB i Stockholm.

Concent tecknar entreprenadavtal om en miljard kronor

Concent har teckna ett totalentreprenadavtal med finska Lehto Bygg AB till ett sammanlagt ordervärde om en miljard kronor. Byggnationen gäller Barents Center, det största handelsprojektet hittills i norra Sverige.

Concent toppar listan över Sveriges hetaste byggprojekt

Sverige Bygger har sammanställt en lista över de mest punktbevakade byggprojekten i Sverige just nu, det vill säga de byggprojekt som flest antal personer valt ut som extra intressanta på projektmarknaden. Barents Center i Haparanda toppar listan över heta byggprojekt i norra Sverige.