Studenter kan tjäna många hundralappar på att näthandla kurslitteraturen!

Compricer har jämfört priserna på utvald kurslitteratur och undersökningen visar att det i vissa fall är upp till sex gånger dyrare att handla litteraturen i en vanlig butik. Priset på t.ex. ”Sveriges Rikes Lag”, en bok som varje juridikstudent behöver, skilde sig 1148 kronor beroende på var man köper den. Liza Haglund, doktorand på pedagogiska institutionen vid Stockholms universitet (”Principal of Charity in intentional analysis”), säger att man under sin studietid lägger ner stora summor på kurslitteratur: ”Jag köper i stort sett all litteratur via nätet. Det är ett smidigt och enkelt alternativ för studenter och forskare att spara pengar på. Dessutom slipper man lägga tid på att leta i affärer.” Compricer erbjuder en tjänst där du, helt gratis, kan jämföra olika butikers pris och därmed hitta just dina böcker till lägsta möjliga pris. Naturligtvis lönar det sig också att köpa begagnad kurslitteratur och även här finns det ett stort utbud på nätet. Jakob Tolleryd, VD på Compricer, säger att ”Studenter lånar oftast böckerna av varandra eller på biblioteket, men ibland behöver man köpa sin kurslitteratur, och då kan man spara ordentligt genom att först kolla priserna på nätet.” Så mycket tjänar du på att köpa kurslitteraturen på nätet: Titel / Författare Lägsta pris / Internet Akademibokhandelns pris Du sparar: ”Sveriges Rikes Lag”, Torkel Gregow 734, Bokus 1879 kr 1145 kr “Aktiebolagsrätten”, Catharina af Sandeberg 304 kr, Adlibris 549 kr 245 kr ”Principbaserad Redovisning”, Anders Grönlund 564 kr, Adlibris 709 kr 145 kr ”Marketing Management”, Philip Kottler 390 kr, Alibris 679 kr 289 kr “”Databasteknik”, Thomas Padron-McCarthy 341 kr, Bokakademin 439 kr 98 kr ”Statistical Digital Signal Processing and Modeling”, Monson H. Hayes 521 kr, Alibris 739 kr 218 kr ”Klinisk Kemi och Klinisk Fysiologi”, Agneta Bjuväng 244 kr, Bokus 519 kr 275 kr ”Atlas of Human Anatomy”, Frank Netter 483 kr, Saxo.com 899 kr 416 kr ”Laurells Klinisk Kemi i Praktisk Medicin”, P. Nilsson-Ehrle 625 kr, Pilebooks.se 839 kr 214 kr ”Internmedicin”, Kjell Asplund 880 kr, Bokus 1099 kr 219 kr ”Termlexikon i Pedagogik, Skola och Utbildning”, Henry Egidus 371 kr, Bokus 659 kr 288 kr “Socialpsykologi”, Björn Nilsson 184 kr, Internetbokhandeln 539 kr 355 kr Priserna uppdateras dagligen. Undersökningen från 2006-08-17