Pressmeddelande -

Nu är det hög tid att kolla upp elavtalet innan vintern – välj rätt avtal och spara pengar

I Sverige har vi officiellt höst från september till november och vinter från december till februari. Exakt när vinterns kyla slår till är dock svårt att sia om. En sak är dock säkert, det är bra att kolla upp elavtalet i god tid innan vintern slår till.

”För de allra flesta konsumenter kan det vara bra att bestämma sig redan nu eftersom det kan ta upp till en månad att byta avtal för elbolagen”, säger Martin Hammar, produktchef på Compricer.se jämförelsetjänst för el. ”Väldigt många sitter dessutom med tillsvidareavtal, vilket generellt sett är det dyraste avtalet av alla. Många skulle spara mycket pengar på att byta från tillsvidareavtal till ett fast avtal med sitt befintliga bolag. Det är dock alltid värt att kolla och jämföra olika bolag och priser innan man binder sitt elpris”, säger Martin Hammar.

Rörliga elpriser är ofta fördelaktiga under perioder där elförbrukningen rent allmänt är låg. Under de perioder där elförbrukningen går upp, går även elpriset upp. Blir det en lång och kall vinter kan elpriset skjuta rejält i höjden.

”Det kan vara stora prisskillnader både mellan olika typer av elavtal och mellan elbolagen. Det är inte ovanligt att man kan spara närmare 2.000 kr per år på att omförhandla sitt avtal för en normalstor villa”, menar Martin Hammar. ”Det har även varit stort fokus på miljövänlig el den senaste tiden. Och det kan därför vara bra att sätta sig in i vad som gäller om man väljer miljövänlig el. Bra miljöval syftar främst till att stimulera användandet och utbyggnaden av förnyelsebara energikällor såsom sol, vind, vatten och biobränsle”, säger Martin Hammar. ”Idag innebär det att man får ett lite högre elpris om man väljer miljövänlig el. Många föredrar dock detta ändå eftersom det hjälper till att rädda vår natur och är en bra investering för framtiden.”

Jämför elbolagen här.

För ytterligare information, kontakta: Martin Hammar, produktchef el, Compricer.se Tel. 08-586 122 76, mail martin@compricer.se Jakob Tolleryd, VD, Compricer.se Tel. 08-586 122 70, mail jakob@compricer.se