Pressmeddelande -

Julklappshandel med lånade pengar - hitta bästa och billigaste lånet innan du handlar

Enligt helt färsk statistik från Handelns Utredningsinstitut kommer svenskarna i år att spendera 62 miljarder kronor på julhandeln. Detta är en ökning med drygt 4 miljarder jämfört med förra året. I snitt innebär detta att varje svensk kommer att spendera 6.800 kr på julhandeln i år.

Hushållens ekonomi är stark även i år tack vare reallöneökningar och låga räntor. Trots den starka ekonomiska situationen för hushållen lånade var tionde svensk till sina julklappar förra året och det finns inget som tyder på att siffran blir lägre i år.

Många kommer att ta snabba lån med dåliga villkor och höga räntor. Speciellt populärt har det blivit med SMS-lån som ges på minuten. Dessa lån är dock en mycket dyr affär som innebär att julklapparna kan bli dyrare än vad man hade räknat med från början.

”Om man måste ta ett lån är det viktigt att man tänker sig för så att inte kostnaderna skenar iväg”, säger Rasmus Melander, produktchef för finansiella tjänster på Compricer.se. ”Det är viktigt att räkna in alla avgifter som t ex uppläggningsavgifter och aviavgifter, speciellt på mindre lån. Vissa aktörer, t ex de som erbjuder så kallade räntefria sms-lån, kan istället ta ut mycket höga avgifter som långt överskrider den vanliga räntan.”

Ofta kan det vara en bättre affär att ta ett traditionellt privatlån från en vanlig bank, även om lånet inte är räntefritt. Det kan även finnas en del pengar att spara på att jämföra olika banker och låneinstituts villkor och räntor innan man lånar.

”Det kan även vara värt att tänka på, att om du bara ska ha ett kortare överbryggningslån, då kan ett kreditkort vara ett bra alternativ. Många kreditkort ger räntefritt upp till 60 dagar innan du behöver betala. Men om du behöver betala av över en längre period då blir kreditkortet dyrare och då är privatlånet en bättre affär”, säger Rasmus Melander. ”Oavsett vilket bör man kolla och jämföra alla alternativ noga innan man julhandlar. Annars finns det risk att julklapparna blir en ännu dyrare affär än man hade tänkt sig.”

Jämför lån och kreditkort på www.compricer.se

För ytterligare information, kontakta: Rasmus Melander, produktchef finansiella tjänster, Compricer.se Tel. 08-586 122 75, mail rasmus@compricer.se Jakob Tolleryd, VD, Compricer.se Tel. 08-586 122 91, mail jakob@compricer.se