Vi har 3002 miljarder i fondförmögenhet i Sverige!

Vi har 3002 miljarder i fondförmögenhet i Sverige!

Vi slog nytt rekord förra året då vi nysparade 153 miljarder kronor i fonder enligt Fondbolagens förenings årsrapport. Mest sparade vi i blandfonder och obligationsfonder.

• Totalt ökade fondförmögenheten med 521 miljarder under 2014. En tredjedel av ökningen är nysparande och två tredjedelar är värdeökning. Den totala fondförmögenheten i Sverige uppgick vid utgången av året till 3 002 miljarder kronor.
  • I Aktiefonder nettosparandes totalt omkring 10 miljarder kronor under 2014. Störst var insättningarna i globalfonder, Nordamerikafonder och branschfonder. Uttag gjordes från Sverigefonder, Rysslandsfonder och Östereuropafonder.
  • Indexfonder hade ett nettoinflöde på 16 miljarder kronor och utgjorde cirka 12 procent av den samlade aktiefondförmögenheten.
  • I Blandfonder nettosparandes drygt 70 miljarder kronor
  • Obligationsfonder (långa räntefonder) hade ett nettoinflöde på 69 miljarder kronor
  • Ett nettoutflöde hade Penningmarknadsfonder (korta räntefonder) på 2 miljarder

Pia Nilsson, vd i Fondbolagens förening passar på att tipsa om riskspridning i rapporten: ”Jag vill passa på att lyfta värdet av riskspridning, vilket också spararna visar genom det stora intresset för blandfonder under 2014. Att själv välja olika fonder med olika inriktning är ett annat sätt att sprida riskerna. Det är bra att spararna har möjlighet att välja bland en mångfald av indexfonder och aktivt förvaltade fonder. Med tanke på det ökade intresset för indexfonder kan det vara läge att påminna om att de inte har lägre marknadsrisk än aktivt förvaltade fonder. Månadssparande vill jag alltid slå ett slag för, eftersom det ger riskspridning i tid.”

Bra tips tycker jag och fyller gärna på med att tipsa om att välja fonder med låg avgift, och att om du inte är aktiv och intresserad, välja ett par billiga indexfonder om du sparar långsiktigt.

Därför sparar vi i fonder privat:

• Som buffert 58 %
  • Till pensionen 47 %
  • För att få bra avkastning 34 %
  • Komplement till annat sparande 29 %
  • Till speciella ändamål 23 %
  • Till barn/barnbarn 17 %

(Källa: TNS Sifo Prospera 2014)

Orginalartikel hos Compricer: Vi har 3002 miljarder i fondförmögenhet i Sverige!