Vi bettar 10 miljarder på Fotbolls-EM!

Vi bettar 10 miljarder på Fotbolls-EM!

Spelar du på EM eller väljer du pensionssparande?

Ingen har väl missat att EM i fotboll drog igång i fredags? Idag spelar Sverige sin första match mot Ukraina klockan 20:45 och många med mig kommer att sitta framför TV-apparaterna och heja ikväll. Oddsen hos Betfair är några timmar innan matchstart 3.0 för Sverige och 2.66 för Ukraina.

Har ni slagit vad?

Förra veckan kunde vi i ett pressmeddelande från Betfair läsa att vadslagningen kommer att omsätta runt 10 miljarder kronor på EM-fotbollen i Ukraina/Polen. Om man ska tro oddsen Idag (11/6) hos Betfair så kommer Spanien att vinna, Tyskland kommer tvåa och Frankrike trea.

Svenskarna lägger mer på spel än på pensionsparande

Svenskarna lägger i genomsnitt 450 kronor (cirka 2,4 procent av den disponibla inkomsten) på spel varje månad vilket är betydligt mer än vad vi pensionssparar. Många spelar på Lotto, Tipset och V75 i hopp om att kamma hem storvinsten.

Chansen att bli miljonär är betydligt större om du pensionssparar än om du lägger pengarna på spel

En SIFO-undersökning på uppdrag av Folksam visar att om motsvarande summa istället lades på pensionssparande skulle man kunna vara miljonär när det är dags för pensionen. 65 procent av de som spelar kan dock inte tänka sig att istället lägga sina spelpengar på pensionssparande. Trots att sannolikheten att vinna den högsta vinsten på Triss är 1 på 2 miljoner, och chansen att få 7 rätt på Lotto är 1 på 6,7 miljoner så lockas vi av spänningen och drömmen om att vinna stort.

Den svenska spelmarknaden omsatte 42 miljarder förra året. Det privata pensionssparandet uppgår till cirka 11 miljarder kr.

Originalartikel på Compricer: Vi bettar 10 miljarder på Fotbolls-EM