Vi är otrogna för 280 miljarder kronor!

Vi är otrogna för 280 miljarder kronor!

Enligt konsultbolaget Accenture blir vi i takt med digitaliseringen mer otrogna våra varumärken. Det är lättare idag att jämföra och byta tjänsteleverantör . Bara i Sverige värderas den totala marknaden som uppstår när kunder byter tjänsteleverantör till 280 miljarder kronor.

Kundernas otrohet stiger

Enligt Accentures årliga studie över konsumenters attityder stiger kundernas
otrohet när det är lättare att överblicka och hitta företag som bättre motsvarar deras behov. Och det är traditionellt sett trögrörliga marknader som försäkring och bank som löper större risk att tappa kunder i dag än tidigare. ”Förflyttningarna mellan olika leverantörer ökar via de digitala kanalerna. Anledningen till att man byter är oftast att man inte har fått en tillräckligt bra service”, säger Per Österman, affärsområdesansvarig för CRM och analys på Accenture.

De svenska konsumenterna är fortfarande relativt trogna sina varumärken:

•  En undersökning vi gjorde förra året visar att en tredjedel av svenskarna aldrig har bytt försäkringsbolag för sin bilförsäkring. Och detta trots att jämförelser visar att det finns många tusenlappar att spara.

•  Och hur många sitter inte och har sparkonton hos storbankerna trots att de erbjuder nästan 2 procent sämre ränta än de mindre bankerna/instituten? Cirka tre fjärdedelar av vårt sparkapital sitter på usla konton så svaret är många.

•  Vi är även mycket trogna våra banker när det kommer till bolån. Varannan svensk prutar inte på bolånet utan accepterar sin banks första erbjudande. Enligt en Sifo-undersökning framtagen av Avanza Bank så lyckas snittprutaren spara 6800 kronor om året och de flesta som försökt pruta lyckas.

Våra nordiska grannländer är betydligt mer otrogna

När det kommer till sakförsäkringar beror det bland annat på att privatpersoner kan byta försäkringsbolag när de vill, dvs. inte endast vid förfallodag som i Sverige. Men utvecklingen befinner sig bara i sin linda när de digitala konsumenterna nu skapar ett förnyat köpbeteende.

Originalartikel hos Compricer: Vi är otrogna för 280 miljarder kronor!