Varning för bakteriebomb! 39 600 bakterier i snitt på svenska sedlar och mynt!

Varning för bakteriebomb! 39 600 bakterier i snitt på svenska sedlar och mynt!

Europeiska kontanter innehåller i genomsnitt 26 000 bakterier. På plats ett hittar vi danska kontanter med 40 226 bakterier följt av svenska kontanter med 39 600 bakterier.

Enligt en undersökning gjord vid universitetet i Oxford, som SvD rapporterade om i förra veckan, så är våra pengar mycket smutsiga. Svenska och danska kontanter är de smutsigaste, de med flest bakterier på, i Europa. Under snittet hittar vi pundet med 18 200 bakterier och Euron med 11 000 bakterier.

Undersökningen är gjord på uppdrag av Master Card som förstås gärna vill peka på att kontanter är smutsiga. Hur smutsiga eller rena betalkorten är, å andra sidan, är fortfarande oklart.

Klebsiella och enterobacter kan orsaka sjukdom

Enligt ett pressmeddelande från Master Card har tidigare studier av sedlar visat på förorening av bakterier som klebsiella och enterobacter vilka kan orsaka t.ex. lunginflammation, urinvägsinfektion och sårinfektion hos människor.

Dagens Nyheters undersökning visar att även tunnelbanestolpar, kundkorgar och kaffeautomat är bakteriernas favoritplatser

Det är inte bara sedlar i vår vardag som sprider bakterier. Tunnelbanestolpar, kundkorgar i butiker och jobbets kaffeautomater hade flest bakterier enligt DN:s undersökning. De särskilt vanligt förekommande bakterierna på dessa ställen är hudbakterier, som orsakar förkylnings- och influensavirus.

Tvätta händerna!

Gamla beprövade knep funkar mot de flesta bakterier. Tvätta händerna och undvik att peta dig i näsan på tunnebanan!

Originalartikel hos Compricer: Varning för bakteriebomb! 39 600 bakterier i snitt på svenska sedlar och mynt!