Sparar du till ditt barn?

Sparar du till ditt barn?

Bankkonto, räntefond, aktier, aktiefonder eller sparbössan? Här kommer lite tips om hur du kan spara pengar till dina barn.

Att spara till sina barn är något de flesta föräldrar vill göra men har olika förutsättningar för. Vårt viktigaste jobb som föräldrar, när det kommer till ekonomi, är att lära våra barn att hantera pengar och betydelsen av pengar (läs mer här: Lär dina barn om pengar – 10 tips). Det är viktigare än att ge dem en säck med pengar när det är dags att lämna boet.

Men om vi nu lyckas med både och, hur sparar vi på bästa sätt till våra barn?

Har man möjlighet kan det vara bra att både spara kortsiktig och långsiktigt. Långsiktigt för att ge ditt barn en start till studier, första boendet eller kanske till körkortet. Kortsiktigt sparande kan vara bra för att ha en buffert till idrottsutrustningen, cykeln eller till ett läger.

Vad man ska spara i beror lite på hur lång sikt man sparar och på hur stor risk man vill ta.

På kort sikt

Sparar man kortsiktigt kan korta räntefonder vara en bra sparform med en mycket låg risk som ofta ger en bättre avkastning än ett bankkonto. Ett bankkonto med en bra ränta kan också vara ett bra alternativ för sparande på lite kortare sikt. Viktigt här är att jämföra sparkonton och spara på ett konto där man får högsta möjliga ränta. Och glöm inte att se till att du har insättningsgaranti vilket innebär att staten ersätter de pengar du som kund har satt in på konton hos bank och kreditinstitutet upp till ett belopp av 100.000 Euro – om banken/kreditinstitutet skulle gå i konkurs.

På lång sikt

Sparar man långsiktigt kan aktiemarknaden ge en bättre avkastning än ett bankkonto eller räntefonder. Hur man ska placera på aktiemarknaden är alltid svårt att ge rekommendationer om men några tips finns för att sprida riskerna:

• Spara månadsvis – då köper du både i upp och nedgångar
  • Sprid dina risker genom att spara i olika branscher och länder
  • Om du väljer att spara i aktiefonder är det viktigt att titta på både avkastning och avgifter för fonden. Var försiktiga med fond-i-fond fonder som ofta har dubbla avgifter. För att uppskatta avgifter över tiden kan det nya nyckeltalet Norman-beloppet vara till hjälp. På morningstar.se hittar man även historisk avkastning på fonder där avgifterna är inräknade.

Vems namn ska man spara i?

Viktigt att tänka på är också vems namn man sparar i. Sparar man i sitt eget namn så behöver man komplettera med ett testamente så att pengarna säkert kommer till barnet i alla lägen. Sparar man i barnets namn bör man vara medveten om att inkomst av kapital och förmögenhet påverkar olika bidragssystem. Risken finns t ex att när barnet flyttar hemifrån riskerar det att bli utan bostadsbidrag om det finns en summa pengar sparade.

Lycka till!

Originalartikel hos Compricer: Sparar du till ditt barn?