Sommarjobba skattefritt eller skatta och få dubbelt upp i pension!

Sommarjobba skattefritt eller skatta och få dubbelt upp i pension!

Ska du, ditt barn eller barnbarn sommarjobba i år? Då finns det lite knep att ta till för att undvika att betala skatt i onödan.

I år är inkomster under 19 247 kronor skattefria. Det innebär att den som sommarjobbar och tjänar under denna nivå inte behöver betala skatt på inkomsten. Men för att arbetsgivaren inte ska dra skatt i onödan behöver du som anställd se till att ha fyllt i ett intyg först.

Gör så här för att slippa betala skatt

Om du är studerande och vet att du under 2018 kommer tjäna under 19 247 kronor.

1. Fyll i intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag (pdf)
  2. Lämna intyget till din arbetsgivare i god tid innan första löneutbetalningen

Gör så här för att betala rätt skatt

Om ditt sommarjobb kommer ge mer än 19 247 kronor eller om du totalt under 2018 vet med dig att du kommer tjäna mer än så är det smart att begära jämkning. Då kan arbetsgivaren dra rätt skatt från början så du inte betalar för lite eller för mycket.

1. Ansök om Jämkning för skolungdom på Skatteverket
  2. Ta med dig beslutet till arbetsgivaren

Du kan aldrig förlora pengar

Det kan vara bra att komma ihåg att du aldrig kan gå miste om pengar om arbetsgivaren skulle dra för mycket i skatt. Den del du betalat för mycket får du tillbaka i nästa års deklaration.

För de flesta är det förstås roligare att få ha kvar så mycket som möjligt av lönen redan i sommar så om du själv ska sommarjobba eller om du har ett barn eller barnbarn som ska göra det, tipsa om denna artikel på hur sommarjobbet kan bli skattefritt!

Text lånad av Finansportalen

Ps. Missa inte Johanna Kulls Lifehack: Tjänar du mellan 20 000 och 200 000 kronor per år får du mer i pensionsavsättning än vad du betalar i skatt. Tjänar du till exempel 20 000 kronor under året måste du förvisso betala ca 1 400 kronor i skatt, men pensionsavsättningen som görs är på hela 3 700 kronor.

Läs mer i hennes artikel här: Betala skatt på sommarjobbet – ett riktigt lifehack