Snart kommer ingen att betala 30 % för mycket för sitt elavtal!

Snart kommer ingen att betala 30 % för mycket för sitt elavtal!

I förra veckan berättade Rapport att det fortfarande är cirka 700 000 tusen svenskar som har ett anvisat elavtal. Nu vill regeringen ändra i el-lagen för att få bort detta usla avtal.

När har du ett anvisat elavtal?
Ett anvisat elavtal har du om du inte aktivt har valt ett elavtal vid flytt eller när ditt tidigare elhandelsavtal gick ut. Enligt Energimarknadsinspektionen betalar vi i genomsnitt 30 procent mer för dessa avtal än för andra elavtal.

Vad går regeringens förslag ut på?
Regeringens förslag går ut på att elbolagen ska informera sina kunder kontinuerligt om att de har ett anvisningsavtal och vad det innebär. Kunderna ska inte sitta i ett dyrt avtal av okunskap eller för att man helt enkelt inte har fått information om vad ett anvisningsavtal betyder.

Energiminister, Ibrahim Baylan, säger till SVT Rapport att detta blir ett första steg. ”Vi ser helst att bolagen fixar detta själva och frivilligt. Om branschen inte löser detta själva kommer regeringen att gå vidare med prisreglering”, säger Ibrahim Baylan. De nya reglerna ska börja gälla 1 januari 2017.

Rapport intervjuar även Malin Sjöman som inte valde något avtal när hon köpte en sommarstuga för länge sen. Hon säger till Rapport att hon inte har haft koll på vilket elavtal hon har haft och att hon inte förstått vad ett anvisningspris är. ”Det här med elavtal kommer inte högst på agendan i vardagen, i livspusslet när man ska hinna med allt”, säger hon. Nu har hon bytt och sparar därmed 35 procent av kostnaden varje år.

Att dessa avtal fortfarande existerar ger energibranschen ett dåligt rykte
Att ge kunderna ett rörligt avtal istället borde vara en självklarhet. Nu får vi se om regeringens förslag är tillräckligt för att få bort dessa dåliga avtal. Men till dess, kolla upp så inte du, liksom Malin, sitter på ett anvisningsavtal – och betalar 35 procent mer än vad du behöver.