Skulle du klara dig några månader utan lön?

Om inte kan det vara dags att ta tag i sparandet! Vi behöver alla en buffert.

Att inte spara pengar på lönekontot, där räntan ofta är obefintlig, borde vara en självklarhet för oss alla (se artikel). Men hur självklart och vanligt är det egentligen att vi sparar överhuvudtaget? Har de flesta av oss en buffert? Och vad hände med det gamla målet att ha en årslön sparad på banken?

Enligt en undersökning gjord av Länsförsäkringar Bank är svenskarna dåliga på att spara:

• 13 procent av hushållen har inget sparkapital alls
  • Två av tio hushåll klarar sig högst en månad om de förlorar sin inkomst
  • Mer än vart fjärde hushåll har mindre än 10 000 kronor sparat utöver vad bostaden är värd
  • Vart tredje hushåll har ett sparkapital på mellan 70 000 och 120 000 kronor
  • Bland hushåll med en sammanlagd inkomst på runt 55 000 kronor i månaden före skatt svarar var femte tillfrågad att de skulle klara sig högst en månad utan inkomst

Behöver vi en buffert?
Vi behöver alla en buffert för oförutsägbara händelser. Hur stor bufferten bör vara beror bland annat på familjesituation, hur du bor och om du har bil. Går kylskåpet sönder, bilen behöver lagas och tandläkarräkningen blir större än förväntat kan du snabbt behöva åtskilliga tusenlappar. Även arbetslöshet och sjukdom kan hända oss alla där en säkerhet för att kunna dryga ut inkomsten under en tid är viktigt.

Införa ett skattegynnat sparande
Rikard Josefsson, vd för Länsförsäkringar Bank, säger till Dagens Industri att han är förvånad över att även många familjer med höga inkomster har så dålig likviditet och små buffertar mot oväntade händelser. Han ser gärna att det införs ett skattegynnat sparande och ställer sig även han bakom de senaste veckornas förslag om att ränteavdraget borde sänkas.

Vi vill spara mer!
70 procent av de tillfrågade uppgav att de skulle vilja spara mer. Den främsta orsaken till att vi sparar är trygghet. Näst viktigaste anledningen till att spara var, enligt undersökningen, för att ha pengar till semester och nöjen.

Har du en buffert? Vill du börja spara?

Jämför sparkonton

Originalartikel hos Compricer: Skulle du klara dig några månader utan lön?