Så skyddas dina sparpengar i orostider

Så skyddas dina sparpengar i orostider

Vi får just nu många frågor om vad som gäller om man har pengar på ett sparkonto eller ett ISK och banken skulle gå omkull. Här går vi igenom de skydd som finns och bra saker att tänka på.

Coronas påverkan på bankerna

Börsfall och rapporter om att allt fler företag varslar om uppsägning har gjort att många börjat oroa sig för sina pengar på banken. Och det är fullständigt naturligt. I tider av ekonomisk osäkerhet vill vi förvissa oss om att de pengar vi har är skyddade.

Ingen kan säga med säkert vad som kommer hända på marknaden. Däremot kommer bankerna drabbas av att företag gör halt i sina verksamheter eller går omkull. När arbetslösheten ökar kommer allt fler få svårt att betala sina lån och det är bara en tidsfråga innan det syns i bankernas ekonomi.

Detta känner såklart myndigheterna till, både runtom i världen och här hemma i Sverige. Det är därför Riksbanken gått ut med en rad olika åtgärder för att mildra de ekonomiska effekterna av coronaviruset.

Kommer bankerna gå i konkurs?

Svaret på den frågan är att ingen kan säga säkert vad som kommer ske, men det kan vara bra att känna till att staten inte kommer låta någon av de största bankerna att gå omkull. Skulle vi få en finanskris på grund av corona kommer svenska staten, Riksbanken och andra berörda myndigheter göra allt de kan för att våra banker ska vara så ekonomiskt robusta som möjligt. Precis som man gjorde under finanskrisen för tolv år sedan.

Det kan även vara bra att känna till att de svenska bankerna har en stark ekonomi och den svenska statsskulden är mycket låg, både i pengar räknat och jämfört med andra länder. Det finns kapital för att hjälpa till i detta ekonomiskt utsatta läge.

Dessutom finns det en rad garantier från staten så du slipper oroa dig för dina pengar på banken. De kallas för insättningsgarantin och investerarsskyddet.

Insättningsgarantin – för pengarna på sparkontot

Skulle en bank eller ett institut få svårt att betala ut dina pengar, på grund av konkurs eller annat skäl, träder insättningsgarantin in. Garantin gäller också om staten skulle ta över kontrollen av en krisande bank eller ett institut.

Det betyder i praktiken att Riksgälden kontaktar dig och ser till att du får dina pengar inom sju arbetsdagar från det att insättningsgarantin trätt in.

Insättningsgarantin täcker upp till och med 950 000 kronor per person och institut. Om ett konto är öppnat av två eller flera personer gäller garantin för varje person för sig.

Insättningsgarantin gäller för privatpersoner, företag och andra juridiska personer.

Har du flera olika konton hos samma bank eller institut gäller garantin max 950 000 kronor. Har du mer pengar än så, och vill omfattas av garantin fullt ut, behöver du öppna nya konton hos en eller flera andra banker.

Insättningsgarantin påverkas inte av om du skulle ha skulder hos banken i form av bolån, blancolån eller billån med mera. Dina sparpengar kvittas alltså inte mot eventuella skulder du har.

Majoriteten av alla sparkonton täcks av insättningsgarantin och det spelar ingen roll om ditt sparande är rörligt eller bundet. Med vår jämförelse över sparkonton kan du se om din bank omfattas av garantin.

Om du har ett konto hos en utländsk bank eller institut kan andra regler gälla. Läs mer om detta på Riksgäldens hemsida

Tilläggsbelopp – garanti upp till och med 5 miljoner kronor

Vid vissa omständigheter kan garantin gälla ett högre belopp än 950 000 kronor.

Det kan till exempel vara om din insättning gjorts under de senaste 12 månaderna och där pengarna kommer från:

• Försäljning av privatbostad (hus, lägenhet o dyl)
  • Utbetalning från försäkring
  • Ersättning vid skada eller skadestånd
  • Ersättning på grund av upphörande av anställning
  • Bodelning
  • Pension
  • Sjukdom, invaliditet eller dödsfall

Insättningsgarantin har testats vid tidigare tillfällen och har fungerat väl. Du behöver inte vara orolig över dina pengar på banken.

Investerarskyddet – för pengarna på värdepapperskontot

Skulle ett finansiellt institut där du förvarar dina pengar gå i konkurs träder investerarskyddet in. Det innebär att du kan få ersättning för upp till 250 000 kronor om du inte kan få ut dina värdepapper eller pengar.

Jämfört med insättningsgarantin är investerarskyddet förhållandevis lågt och gäller bara om institutet inte kan lämna ut dina tillgångar till dig. Skyddet gäller alltså inte om ett värdepapper skulle förlora sitt värde, till exempel om en aktie skulle gå i konkurs eller liknande.

Enligt lag ska ett finansiellt institut hålla dina värdepapper skilda från institutets egna ekonomi. Vid en konkurs ska det, om lagen följts, vara förhållandevis ”enkelt” att få ut dina värdepapper så du kan flytta de till ett annat ställe.

Investerarskyddet gäller alltså för de fall där det inte går att särskilja mellan institutets och dina värdepapper.

Investeringssparkontot (ISK) – omfattas av båda skydden

Investeringssparkontot, ISK, har vuxit som sparform och blivit mycket populärt.

För sparande på ISK gäller att insättningsgarantin täcker de kontanter du har på kontot medan investerarskyddet gäller för de värdepapper du har (aktier, fonder mm).

För mer information om insättningsgarantin och investerarskyddet kan du gå in på Riksgäldens hemsida.