Så här agerade din bank…

Så här agerade din bank…

… efter Riksbankens sänkning av reporäntan med 0.15 procentenheter den 17 februari.

Även om Riksbankens reporänta inte direkt styr bankernas bolåneränta så brukar vi se en korrelation mellan räntorna. Finansinspektionen redovisar bankernas marginaler varje kvartal och de har ökat rejält sedan 2009/2010 i och med att reporäntan har sänkts betydligt mer än vad bankerna har sänkt sina räntor. I Q4 2015 låg marginalen på 1,62 procent och 2009 på rekordlåga 0,2 procent.

Bankerna redovisar den faktiska räntan de gett sina kunder varje månad och om vi tittar på skillnaden mellan snitträntan i januari och snitträntan i februari kan vi se att bankerna har, i genomsnitt, sänkt sin rörliga ränta (3-mån) med 0,004 procentenheter. Störst förändring hittar vi hos Ålandsbanken som redovisade lägst snittränta i februari med 1,35 procent (januari 1,44 procent).

För bundna räntor på 3 år har bankerna, i genomsnitt, sänkt räntan med 0,08 procentenheter i februari. Störst förändring står ICA Banken för som har sänkt sin genomsnittsränta med 0,26 procentenheter (från 1,98 till 1,72). Lägst snittränta för februari hittar vi hos SEB med 1,46 procent.

För bundna räntor på 5 år har bankerna, i genomsnitt, sänkt räntan med 0,05 procentenheter. Lägst genomsnittsränta i februari erbjöd SEB med 1,85 procent.

Räntan på sparkonton har också förändrats sedan Riksbankens sänkning. Storbankerna har, som ni alla vet, under en lång period haft 0 procent i ränta på sina obundna sparkonton. Ingen bank har ännu infört minusränta.

Hos nischbankerna som fortfarande ger oss ränta på våra sparpengar ser vi några förändringar:

• Bluestep Finans sänkte 4 av sina sparkontoräntor med 0,05 procentenheter
  • Collector sänkte räntan på sitt sparkonto 0,15 procentenheter
  • FOREX Bank sänkte sin ränta med 0,2 procentenheter
  • Ikano Bank sänkte räntan på sina två sparkonton med 0,3 procentenheter respektive 0,05 procentenheter
  • Lantmännen Finans sänkte räntan på sina två konton med 0,1 resp 0,2 procentenheter
  • Nordiska sänkte räntan på sitt sparkonto med 0,1 procentenhet
  • Resurs Bank höjde sin sparkontoränta med 0,2 procentenheter