Reporäntan höjs för första gången på 7 år!

Reporäntan höjs för första gången på 7 år!

Riksbanken meddelade tidigare idag att reporäntan höjs från rekordlåga -0,5 procent till -0,25 procent. Reporäntan har legat på -0,5 procent sedan i början på 2016 och denna höjning är den första sedan år 2011.

Riksbanken motiverar höjningen med att konjunkturen är stark och förutsättningarna är goda för att inflationen ska vara kvar nära inflationsmålet framöver. Riksbanken skriver:“I takt med att inflationen och inflationsförväntningarna har etablerats kring 2 procent har behovet av en mycket expansiv penningpolitik minskat något. Prognosen för reporäntan indikerar att nästa höjning sannolikt sker under andra halvåret 2019. Med en reporänta på −0,25 procent är penningpolitiken alltjämt expansiv och ger därmed även fortsättningsvis stöd åt konjunkturen”

Riksbanken skriver också i morgonens pressmeddelande att takten i räntehöjningarna framöver kommer att anpassas efter hur konjunktur- och inflationsutsikterna utvecklas och poängterar att inflationen blivit lägre än väntat den senaste tiden och att styrkan i inflationstrycket är osäker. En signal om att en höjning under andra halvåret 2019 är osäker.

Riksbankens prognos för reporäntan
2019 kv 4 -0,02 %
2020 kv 4 0,48 %
2021 kv 4 0,98 %

Är du trogen din bank kan du betala 4 000 kronor för mycket per miljon du lånar

Trots Riksbankens tydliga signaler om att en höjning skulle komma nu i december så har bolåneräntorna sjunkit den senaste tiden. I november låg snitträntan för ett 3-månaders lån på 1,36 procent vilket är 0.12 procentenheter lägre än i januari i år och 0,1 procentenhet lägre än under oktober. Ett tydligt tecken på att bankerna har sänkt räntorna för att attrahera nya kunder och behålla sin konkurrenskraft. De nya aktörerna som dykt upp på bolånemarknaden har skapat en ökad konkurrens och pressat räntorna. Vad som händer nu med våra bolån är svårt att veta men jag tror att bankerna kommer att vara försiktiga med att höja bostadsräntorna mer än marginellt.

Listräntan, den ränta vi får om vi inte förhandlar eller om vi förhandlar men missar att ränterabatten vi fått från banken går ut (vilket den i de flesta fall gör efter ett år), ligger idag på cirka 2.00 procent.

Är du trogen din bank och inte ber om ny rabatt varje år förlorar du alltså, i genomsnitt, 13 400 kronor på ett tremiljonerslån, per år, efter ränteavdraget. Eller 4 480 kronor per miljon du lånar (Skillnaden mellan att betala 2 % och 1,36 %).

Så min uppmaning till alla ni som har bolån är att kolla upp vilken ränta ni har. Har du en ränta på runt 2 procent betalar du alldeles för mycket!