Räntebevis – en bra ny produkt eller lurendrejeri?

Räntebevis – en bra ny produkt eller lurendrejeri?

Senaste dagarna har det pratats mycket om räntebevis i media. Ett räntebevis är ett nytt sätt att paketera finansiella produkter för privatpersoner.

Ett räntebevis kan beskrivas som en börshandlad företagsobligation som är ompaketerad och marknadsnoterad.

Nordea har lanserat sex räntebevis och fler är på gång. På bara några månader har Nordea gett ut räntebevis för närmare en miljard kronor. Mycket kritik har riktats mot Nordea för att man flyttar över risken till kunden men fortsätter att ta ordentligt betalt. Men många välkomnar också den nya produkten och tycker att räntebevis är ett bra alternativ där du sparar i företagens tillväxt utan att behöva känna av de dagliga svängningarna på börsen.

Hur fungerar ett räntebevis?

Ett räntebevis erbjuds i poster om 10 000 kronor och ger fyra ränteutbetalningar per år. Räntan är STIBOR-räntan (den ränta som bankerna betalar när de lånar av varandra) med ett förutbestämt påslag (av de räntebevis som finns idag ligger påslaget på mellan 4 och 9 procent). Är STIBOR exempelvis 2,5 procent kommer räntebeviset för Ericsson att bli 2,5 + 2,25 = 4,75 procent per kvartal. Priset på ett räntebevis styrs av hur marknaden uppfattar risken i det underliggande bolaget.

De räntebevis som handlas nu på Stockholmsbörsen löper till april 2012, vilket betyder att du då får tillbaka det nominella beloppet under förutsättning att ingen kredithändelse har inträffat i bolaget eller Nordea.

Vad är en kredithändelse?

Ifall Nordea eller det bolag du köper räntebevis i skulle drabbas av en kredithändelse riskerar du att förlora delar av eller hela ditt investerade belopp. En kredithändelse innebär att ett bolag har hamnat i betalningsdröjsmål, genomför en så kallad rekonstruktion eller försätts i konkurs.

Kostnader

En avgift på 0,6 procent tas ut årligen av Nordea och du betalar vanligt courtage till din bank eller mäklare.

Att ta hänsyn till om du funderar på att köpa räntebevis:

• Marknadsrisken om värdet faller (om du vill sälja innan löptidens slut).

• Kreditrisken för Nordea eller bolaget du köper räntebevis i.

• Kostnaderna (courtage och avgift).

Mer information om räntebevis finns hos Nordea

Om du inte är intresserad av räntebevis kanske du ska jämföra sparkonto

För kommentarer och mer information kring artikeln kontakta Christina Söderberg

christina.soderberg@compricer.se

Originalartikel hos Compricer: Räntebevis – en bra ny produkt eller lurendrejeri?