Nya regler för bolån – bättre för oss bolånetagare!

Nya regler för bolån – bättre för oss bolånetagare!

Vid årsskiftet infördes nya regler om bolån i konsumentkreditlagen. Tex ska du inte behöva bli så kallad ”helkund” för att få låna till din bostad.

Dessa nya regler ska förtydliga och förenkla för oss som ska ta bolån:

• Om banken eller låneförmedlaren erbjuder rådgivning om bolån ska rådgivningen följa vissa kvalitetskrav och grunda sig på låntagarens behov, ekonomi och personliga förhållanden.
  • När du ansöker om bolån ska du få ett faktablad om lånet med uppgifter om räntesats, avgifter, amorteringar och villkor för att förtidsinlösa lånet. Uppgifterna ska vara anpassade till just dina lånebehov och ekonomi och bygga på en (åtminstone preliminär) kreditprövning.
  • Banken eller låneförmedlaren kan inte kräva att du ska vara ”helkund” eller köpa andra tjänster för att du ska få lånet.
  • Banken eller låneförmedlaren ska redovisa vilka faktorer som ligger till grund för räntan de erbjuder just dig.
  • Du ska få ett förslag till en individuell amorteringsplan och beskrivning av hur olika alternativ påverkar kommande räntebetalningar.
  • När du har fått lånet beviljat, ska du få ett bindande erbjudande och minst sju dagar på dig att överväga erbjudandet om bolån.

(Källa: Hallå konsument, Konsumentverket)

Ps. Glöm inte bort att se över ditt lån och din ränta. Har ränterabatten gått ut sitter du kanske och betalar listräntan vilket ingen ska göra. Skillnaden mellan listräntan och snitträntan (den ränta bankerna i snitt lånar ut till) är knappt 0,5 procent vilket betyder 3 500 kronor per år för varje miljon du har i lån.