När kommer nästa finanskris?

Finanskrisen 2007 – 2008 betraktas som den värsta finansiella krisen sedan den stora depressionen på 1930-talet. Krisen drabbade större delen av världen och ledde på många håll till flera års recession. Stockholmsbörsen backade med 42 procent under 2008.

Jag såg filmen ”The big short” i helgen. En film jag verkligen kan rekommendera om du är intresserad av ekonomi. Den handlar om finanskrisen i USA åren 2007 - 2008 som startade med att banken Lehman Brothers föll. Samtidigt som filmen roade mig så skrämde den mig också.

Vad hände egentligen?
Finanskrisen i USA orsakades av uppbyggnaden av en gigantisk bubbla av kapital som saknade täckning i verkligheten. Orsakerna till bubblan var bland annat låga räntor, politiska kampanjer för att få igång konsumtionen, förändrade regelverk för banker där det bland annat blev lättare att bevilja bostadslån till låginkomsttagare och ett stort antal ansvarslösa banker och finansinstitut. Resultatet blev en boom på bostadsmarknaden med kraftigt stigande bostadspriser och en ekonomi som gick på högvarv.

Det som satte hela den amerikanska finanssektorn i gungning var de finansiella institutionerna som hittade nya ”kreativa” sätt att tjäna pengar. En mängd nya finansiella instrument utvecklades där bostadslån såldes vidare av bolåneinstitut till andra finansiella aktörer. Obligationer skapades, bland annat CDOs, där man slog ihop bostadslån med olika nivåer på kreditvärdighet i ett och samma instrument. Detta upprepades sedan i flera led. Kreditvärdigheten blev högre än vad som delarna egentligen gav. På det lades ett par kreditvärderingsföretag som bidrog till haussen genom att, mot betalning, ge obligationerna högsta betyg. Krångligt? Se filmen så får ni en bra beskrivning från en fotomodell i ett bubbelbad och en kock på en restaurang ;-)

Så kan det hända igen?
Självklart kan det det. Professor Frans Prenkert, skrev i en debattartikel i SvD om att vi har ett grundproblem på bostadsmarknaden i Sverige. ”Den är kopplad till en internationell finansmarknad som är allt annat än fri från problem” skrev han. Och Frans tror att finanskrisen från 2007 absolut kan upprepas. Och det tror jag också. Vi lär oss mycket när vi går igenom kriser, men vi glömmer fort. Och vi är generellt bra på att skapa bubblor, bra på att följa flocken och bra på att tro på att det denna gång kommer att bli annorlunda, bli bättre.

I våras stresstestades den svenska bolånemarknaden av Finansinspektionen. Stresstestet visade att hushållen klarar sig bra. Testet gick ut på att se hur väl vi klarar en ränteökning med 5 procentenheter. Men räcker det när vi året efter finanskrisen hade en ränta på 8 procent och när räntan under bankkrisen 1992 låg på 15 procent?

Vad kan vi göra då?
Stresstesta din egen ekonomi. Fundera på dina inkomster och utgifter och se över om den ena går att öka och/eller om den andra går att minska. Räkna på hur du skulle klara dig om räntan på ditt bostadslån, om du har sådant, skulle gå upp 5 eller till och med 10 procent. Hur skulle du/din familj klara sig vid en tids arbetslöshet? Kan du kan göra något idag för att underlätta inför imorgon.

Avslutar med några citat från filmen The big short:

“People hate to think about bad things happening so they always underestimate their likelihood”.

“I have a feeling in a few years people are going to be doing what they always do when the economy tanks. They will be blaming immigrants and poor people”.

“It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so”. (Mark Twain)