Missa inte dessa privat-ekonomiska tips innan klockan slår 12!

Missa inte dessa privat-ekonomiska tips innan klockan slår 12!

Regeringen antog alliansens budget och om inget oförutsett händer blir det nyval i mars 2015. Här får du lite tips att göra NU och lite information inför det nya året.

Avdragsgillt pensionssparande

Från och med den 1 januari begränsas avdragsrätten för pensionssparande till 1 800 kronor. Men för i år går det fortfarande att dra av 12 000 kronor. Egenföretagare eller de som saknar tjänstepension i sin anställning får dra av 12 000 kronor + 35 procent av inkomsten (max 456 000 kronor).

Se över dina aktier och fonder

Har du gjort vinster eller förluster på aktier och/eller fonder och vill kvitta dem måste de säljas innan årsskiftet. Andra kapitalvinster som inkommit under året går också att dra av mot kapitalvinster/förluster på aktier/fonder.

Investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring

Med den rekordlåga räntan på ISK och Kapitalförsäkring (0,26 % nästa år) tjänar de flesta på att handla med aktier och fonder i en ISK/Kapitalförsäkring istället för i en vanlig depå. Planerar du att flytta fonder och/eller aktier dit så sälj fonderna före 1 januari (fonder belastas med schablonskatt den 1 januari) och köp nya i ISK efter nyår så du slipper dubbelbeskattas. Eller behåll de fonder du har i din vanliga depå men öppna en ISK i januari för nysparande.

Jämkning – värt att dubbelkolla nu när räntan har gått ner

Om ens förutsättningar ändras under året (högre/lägre inkomst, större/mindre lån, högre/lägre ränta) så kan det finnas anledning att se över jämkningen.

Rut och Rot

Du får skattereduktion för maximalt 50 000 kronor per person och år. Arbetet och betalningen måste ha skett under det år du vill göra avdraget.

Fördela räntebetalningen

Är ni två som delar på ett lån så se över fördelningen av räntebetalningen. Anmäler ni hur ni vill fördela räntebetalningen före årsskiftet kommer det med i den förtryckta deklarationsblanketten. Skatteavdraget är 30 procent på ränteutgifter upp till 100 000 kronor och 21 procent på utgifter däröver.

Se över dina avtal

Ta reda på när du har förfallodag på dina försäkringar. Har du ett bundet elavtal som är på väg att ta slut? När förhandlade du om räntan på ditt bolån sist? Och du har väl inte ditt sparkonto hos storbanken? Se över ditt behov och jämför för att få bäst erbjudande till bäst pris.

Nytt år 2015

• Rekordbilligt att spara: Statslåneräntan sattes den 30 november till 0,90 procent vilket innebär att även skatten på ISK och Kapitalförsäkring sänks och blir 0,27 procent av kapitalet.
  • Nytt prisbasbelopp: 44 500 kronor, vilket bland annat innebär en marginell höjning av föräldrapenning, sjukpenning och studiemedel.
  • Nytt inkomstbasbelopp: 55 100 kronor, vilket bland annat innebär att garantipensionen höjs något.
  • Studiemedlen höjs med 1 000 kronor i månaden på lånedelen
  • Skatten på tobak och snus höjs med sex respektive tolv procent
  • Skatten på öl och vin höjs med nio procent och på sprit en procent
  • Skatteavdraget på privat pensionssparande sänks till 1 800 kronor. Är du egenföretagare eller är utan tjänstepension i din anställning får du fortsätta att dra av 35 procent av din inkomst nästa år.

Orginalartikel hos Compricer: Missa inte dessa privatekonomiska tips innan klockan slår 12!