Läge att binda sparpengarna för bättre ränta?

Räntan på skattekontot ska tas bort, korta räntefonder levererar ingen avkastning, börsen känns osäker för korta investeringar och rörliga sparkonton kommer inte upp över en procent i ränta. Är det läge att binda sparpengarna på några år?

Tveksamt är mitt svar. Det krävs i alla fall att du funderar lite innan.
När vi funderar på om vi ska binda våra bostadslån gissar vi hur hög räntan kommer att vara om några år. Trots att Riksbankens prognos visar på låg ränta lång tid framöver så tror de flesta att räntan kommer att gå upp. Frågan är inte om utan snarare när och hur snabbt. Vi bör fundera på liknande sätt när det kommer till våra sparkonton.

Enligt en rapport från SBAB fick vi i förra veckan veta att korta räntefonder utvecklades med minus 0,2 procent förra året. ”En jämförelse med några av de största korträntefonderna visar också att inte någon av dessa fonder kommit i närheten av sparkontots avkastning de senaste fem åren”, skriver Tor Borg, chefekonom på SBAB, i rapporten.

Vad händer med räntan på sparkonton och räntefonder om räntan går upp? Jo, räntan på dessa går även de upp. Och sitter du då på ett bundet sparkonto så kanske du missar att få en högre ränta och/eller missar möjligheten att återigen kunna lägga in dina sparpengar i en korträntefond, när dessa börjar leverera ränta. Men visst, det omvända gäller också. Tror du på fortsatt sjunkande räntor kan ett bundet sparkonto vara bra när räntorna sjunker ännu mer.

Andra nackdelar med ett bundet sparkonto är att du förlorar all ränta om du skulle behöva göra ett uttag – om du behöver pengarna. Rörliga sparkonton har ofta fria uttag vilket gör att du är fri att ta ut och sätta in pengar på kontot med bibehållen ränta. För några kanske det är en fördel att man inte får röra pengarna?

Idag finns det fem aktörer med en ränta på mellan 0,8-0,9 procent på rörliga sparkonton. Storbankerna erbjuder ingen ränta idag på rörliga sparkonton. Väljer du att binda på tre år kan du få 1,75 procent i ränta hos en nischbank. Bästa storbank erbjuder 0,64 procent i ränta om du binder pengarna på tre år. Väljer du att binda på 5 år får du max 1,90 procent i ränta. Bäst storbank erbjuder 1,10 procent i ränta om du binder pengarna på fem år.

Mina tips just nu:

• Var försiktig med korta räntefonder. Vill du ändå ha en, se till att den har låg avgift, annars kommer du få negativ avkastning.
  • Att ha kvar pengar på skatteverket med 0,8 procent i ränta fungerar fortfarande och är ett bra och säkert alternativ. Det krävs en lagändring innan räntan kan, som planerat, tas bort. Glöm inte att begära en utbetalningsspärr.
  • Välj ett sparkonto hos en nischbank. Även om storbankerna erbjuder ränta på bundna konton så är den betydligt lägre än nischbankernas. I en del fall lägre än vad du får på rörligt konto hos en nischbank.