Investeringssparkonto eller kapitalförsäkring – vad väljer du?

Investeringssparkonto eller kapitalförsäkring – vad väljer du?

När du väljer sparform till ditt fond/aktiesparande bör du tänka på fem saker: Skatt, avgifter, förmånstagare, rösträtt och val av placeringar. SvD:s privatekonomiska expert Annika Creutzer reder ut begreppen.

Skatt
Fördelen med både ett Investeringssparkonto (ISK) och en Kapitalförsäkring (KF) är att du kan byta fonder och aktier när du vill utan att betala reavinst vilket du måste om du sparar i en depå. Istället betalar du en årlig schablonskatt hur det än går med dina investeringar och du kan inte kvitta förluster mot andra vinster. Skillnaderna i skatt för ett ISK och en KF är att skatten på ISK ska du deklarera och kan använda för att kvitta mot andra förluster. Skatten på en KF tas ut och betalas in av försäkringsbolaget. Detta har betydelse för dig som har ett mycket stort kapital i ISK och samtidigt andra förluster som räntekostnader.

Avgifter
Banken får inte ta ut någon avgift för ditt ISK vilket gör att ett ISK ofta är ett billigare alternativ än en KF. En KF kan ha både insättningsavgifter och en fast avgift per år. Väljer du en KF är det viktigt att du kollar upp avgifterna och räknar på hur det kommer att påverka ditt kapital över tid. Många KF har också villkor om spartid vilket kan betyda att du måste betala en uttagsavgift på ett par procent.

Förmånstagare
En KF är en försäkring där du kan sätta in vem du vill som förmånstagare som får kapitalet vid en viss ålder eller när du dör. Ett ISK fördelas enligt arvsreglerna och/eller testamente.

Rösträtt
I ett ISK äger du de tillgångar som finns på kontot. I en KF är det juridiskt sett försäkringsbolaget som äger tillgångarna och du har en fordran på bolaget. Detta innebär att du har rösträtt för aktier i ett ISK men inte för aktier i en KF.

Val av placeringar
När du väljer ett ISK eller en KF är det bra att välja dem hos en bank med brett utbud av fonder och aktiehandel – då har du största friheten i dina placeringar.

(Källa: Svd.se)