Investera inte i den aktie du tror mest på!

Investera inte i den aktie du tror mest på!

Välj den aktie du tror att flest tror att flest väljer. Komplicerat? En brittisk nationalekonom använde sig av en skönhetstävling för att förklara hur aktiemarknaden fungerar.

Keynes skönhetstävling är ett koncept utvecklat av John Maynard Keynes, en brittisk nationalekonom, som 1936 ifrågasatte antagandet att aktiemarknader är effektiva och att priset på finansiella tillgångar speglar all tillgänglig information. Han ansåg att ekonomer ofta missar att se på de psykologiska krafterna vars inflytande gör så att ekonomin inte utvecklar sig i linje med klassiska modeller.

Keynes beskrev beteenden på aktiemarknaden med hjälp av en fiktiv skönhetstävling. En tidning visade bilder på 100 kvinnor och tävlingsdeltagarna blev ombedda att välja en uppsättning av sex fotografier av kvinnorna som de tyckte var ”vackrast”. De vars uppsättning av sex val inkluderade det mest populära ansiktet skulle vinna ett pris.

Att välja de ansikten som deltagaren själv tyckte var de vackraste vore en naiv strategi. För att maximera chanserna att vinna borde deltagarna välja de ansikten de tror att majoriteten tycker är vackrast. För att få reda på det måste de förstå de andra deltagarna tex vilka ideal gällde när deltagarna växte upp. Värderingar är ingen matematisk funktion utan beror på tex var du är född, när, din uppväxt och vilka erfarenheter du har haft i livet.

Enligt Keynes fungerar aktiemarknaden på ett liknande sätt. Han menar att det spelar ingen roll hur bra du är på att värdera och välja aktier – det viktiga är att veta hur alla andra värderar aktien.

Keynes teori skapades i början på 1900-talet då marknaden dominerades av enskilda investerare. Dagens marknad domineras av professionella investerare och investeringsinformationen är bara ett klick bort. Vi kan anta att allt som finns att veta om en aktie är känt av alla. För investerare idag är det då viktigare att kunna förutse vad andra investerare tycker om en aktie och hur de tänker agera, än vad priset på en aktie bör vara.

Vi bör alltså inte längre välja aktier utifrån vår egen värdering. Och vi bör kanske inte ens försöka välja de aktier som vi tror alla andra väljer. Vi bör gå ett steg längre och välja de aktier vi tror att alla andra tror att alla andra väljer. Det är detta trestegstänkande som Keynes beskriver i sitt skönhetstävlingskoncept.

Fenomen så som flockbeteende och tillgångsbubblor borde inte finnas på en stor och öppen marknad med rationella deltagare – men kommer att existera så länge som vi försöker slå marknaden genom att vara smartare än människorna i den. Och så länge vi inte är rationella – dvs för alltid.

Hur väljer du vilka aktier du investerar i?

I förra veckan var jag med i börslunch hos EFN tillsammans med Ulf Löwenhav och pratade om hur psykologin påverkar oss i ekonomiska val. Vi pratade då lite om just Keynes skönhetstävling. Ni ser avsnittet här: Känslor 220 000 gånger starkare än logik