Investera i guld?

Investera i guld?

Hur gör man om man vill investera i guld? Och är det ett bra alternativ till aktier och sparkonto?

Jag var med i P4 extra och pratade om guld som investering häromveckan. Guldpriset har stigit den senaste tiden och det lockar många att investera i ädelmetallen. Frågan jag fick var: Är det läge nu för oss att lägga hela vår pension i guld?

Mitt svar: Neeeej!

Det är lätt att dras med i hypen kring olika investeringar. När börsen stiger vill många hoppa på, när priset på guld skenar vill vi inte missa uppgången och när priset på oljan sjunker och sen börjar gå upp vill vi inte missa tåget. Men var försiktiga! Att tajma marknaden och tjäna pengar på specifika investeringar är svårt och ofta förlorar man mer än man vinner. Så vill du investera i guld se till att sprida riskerna. Investera en liten del av ditt kapital och investera resten i andra råvaror, i olika länder och i andra aktier och fonder.

Guld kan absolut vara bra som en del i en portfölj

Vill du investera i guld så ska du investera i guld. Ingen pappersvaluta har överlevt mer än några decennier medan värdet på guld har bestått över tusentals år. Och kanske kan det vara ett bra sätt att sprida riskerna när börsen är skakig och experimentet med minusränta och tryckta pengar rullar vidare. Även attacken mot svenska mediehus nyligen visar på hur sårbar vår digitala tillvaro är, inte minst när det gäller finansbranschen. Men kom ihåg, lägg inte allt i en korg – sprid riskerna!

Vill du investera i guld som en spekulation eller investering?

Då bör du investera i en fond med fokus på guld eller investera i ett guldbolag genom att köpa aktier i företaget. Det finns ett antal guldfonder som investerar i guldbolag och/eller i fysiskt guld. Titta på avgifter och avkastning innan du bestämmer dig. Det finns också ett antal guldbolag t.ex. Semafo och Lundin Gold som du kan investera i. Detta kräver dock att du är insatt och kan värdera bolagen vilket kan vara knepigt.

Vill du investera i guld för att säkra tillgångar för t.ex. en kollaps av det ekonomiska systemet?

Då är det fysiskt guld som gäller. Guld har alltid fungerat som betalmedel men kostar ganska mycket att hantera. Dels måste du förvara guldet i bankfack hos banken (lägg det inte hemma – försäkringen täcker inte) och sen kostar det en del att köpa och sälja fysiskt guld.

Här kan ni lyssna på inslaget om guld i P4 Extra

Lite guldkuriosa:

• Idag (23/3) kostar ett gram guld 327 kronor. För 10 år sedan låg priset på 148 kronor per gram.
  • Uppskattningsvis har över 170 000 ton guld utvunnits genom tiderna. Om vi skulle samla ihop allt guld som finns i världen och smälta det skulle klumpen forma en kub med drygt 20 meter långa sidor.
  • På Manhattan i New York ligger Federal Reserve Bank. Fem våningar under gatuplanet finns ett valv där ett stort antal länder har hela eller delar av sin guldreserv. USA, som har världens största guldreserv, har det mesta av sitt lager i Fort Knox.
  • Experter uppskattar att det fortfarande finns reserver på 50 000 ton guld som skulle kunna utvinnas. Över hela världen utvinns varje år omkring 2 600 ton guld.
  • Det finns idag drygt 900 guldgruvor i drift världen över. Kina är det land som producerar mest guld, följt av Australien, USA, Ryssland och Sydafrika.
  • De första guldmynten präglades i Libyen och Anatolien på 600-talet f.Kr. I Sverige präglades de första reguljära guldmynten (Gyllen) år 1568.