Skadebolagen höjer nu sina premienivåer efter en rejäl ökning av skadekostnaderna inom hem- och villaförsäkring. I och med förändrade premienivåer är det viktigt att se över sina försäkringar.

Naturens krafter

De senaste årens hårda vintrar med mycket snö samt översvämningar i samband med regn har tvingat skadebolagen att höja sina premienivåer. Men det är inte bara naturens krafter som ligger bakom premiehöjningarna. Antalet inbrott i bostäder har också ökat de senaste åren.

Fler inbrott med mer lättstulna kapitalvaror

År 2007 anmäldes cirka 17 000 bostadsinbrott enligt Brottsförebyggande rådet. I slutet på 2011 hade den siffran ökat till omkring 22 200 anmälda inbrott. Lägenhetsinbrotten ökade med 2 procent under 2011 och antalet anmälda inbrott i villa och radhus ökade med 19 procent under samma år. Även antalet inbrott med dyra stölder har ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Malou Sjörin, informationschef på Trygg-Hansa, finns det idag fler lättstulna kapitalvaror i hemmen i jämfört med för några år sedan. I många hushåll idag finns det en platt-tv, mobiltelefoner och/eller bärbara datorer/iPads som är betydligt lättare att stjäla än t.ex. den tv-apparat som de flesta av oss ägde för några år sedan, den så kallade tjock-tv:n.

Motor ett hårt utsatt område

Försäkringsbolagen uppger att motor är ett hårt utsatt område framförallt inom företagssektorn. De hårda vintrarna har medfört fler och dyrare skador. Många bolag säger att de har höjt premierna för konsument- och företagsmotor och att det kommer att behövas fler höjningar. Caroline Uliana, informationschef på If, säger att premienivåerna är stabila för tillfället, men att det inte går att utesluta ytterligare höjningar inom vissa områden i framtiden.

Du har väl inte glömt att jämföra din hemförsäkring och bilförsäkring?

Originalartikel hos Compricer: Höjda premier för hem- och villaförsäkring. Se till att du har rätt skydd till bäst pris!