Har du gjort ditt val eller förblev du passiv?

Har du gjort ditt val eller förblev du passiv?

Att få välja vilket elavtal, vilken försäkring, vilket sparkonto och vilka fonder vi vill ha ser de flesta av oss som en rättighet. Men för många valmöjligheter snarare stjälper än hjälper.

När vi ska välja ett elavtal kan vi välja ibland 100 elbolag som erbjuder rörliga avtal, bundna avtal på 1, 2 och 3 år och Mixade-avtal. I premiepensionssystemet finns det närmare 800 olika fonder att välja mellan. Över 40 sparinstitut erbjuder sparkonton och här kan du välja mellan rörliga sparkonton och sparkonton med bunden ränta i 3 månader, 6 månader, 1, 2, 3 och 5 år. Tur att det finns jämförelsesajter som underlättar valet något!

Forskning visar att en oändlig tillgång av val snarare fängslar än frigör oss

När vi tvingas fatta beslut, speciellt om de är svåra (många val), tenderar vi att inte välja. Vi skjuter upp valet och fokuserar på annat vilket ofta resulterar i att vi faktiskt aldrig gör ett val. Endast två procent av svenskarna har t.ex. gjort ett aktivt val i sin premiepension (99 % av alla unga sparare ligger i Såfan och en tredjedel av pensionärerna). Överdrivet många alternativ paralyserar oss. Dessutom om vi gör ett val bland många möjligheter blir vi mindre nöjda efteråt än om vi hade haft färre möjligheter att välja bland.

Färre valmöjligheter = 10 gånger fler val
(Experiment från Columbia och Stanfords universitet)

För att se om människor beter sig olika när de ställs inför ett stort eller litet utbud erbjöd man kunder i en mataffär att provsmaka sylt. Den första dagen för experimentet fick kunderna smaka på sex sorters sylt, den andra dagen fick de smaka på 24 sorter. Man observerade hur många av de kunder som provsmakade sylten som slutligen köpte den. Det visade sig att även om ett stort utbud ansågs som mer attraktivt så var det hela tio gånger fler som faktiskt köpte sylt (33 procent mot 3 procent) om de bara hade sex sorter att välja bland.

Så vad kan vi som konsumenter göra – förutom att använda jämförelsetjänster?

Var medveten om att vi är beroende av information (dopamin är tjuven som påverkar graden av nyfikenhet och utforskande beteende) och att vi bara kan bearbeta tre till fyra val i taget. Ta en paus när du utvärderar något där det finns många val. Eller sätt en gräns för informationssamlandet innan du sätter igång.

Lycka till!

Orginalartikel hos Compricer: Har du gjort ditt val eller förblev du passiv?