Handelsbanken och Nordea får sänkt kreditbetyg

Handelsbanken och Nordea får sänkt kreditbetyg

I natt sänkte ratinginstitutet Moody`s Handelsbankens och Nordeas långfristiga kreditbetyg med ett steg. SEB och Swedbank klarade sig från sänkningar. Samtliga banker tilldelas ”stabila utsikter”.

Varför sänktes betygen?

Sänkningen förklaras av att Moody`s oroar sig över svenska bankers stora behov av marknadsfinansiering. Svenska banker har en förhållandevis stor utlåning, främst till bostadsmarknaden, och en relativt liten inlåning jämfört med många internationella banker.

En annan anledning till sänkningen är bankernas ”låga” marginaler mot svenska hushåll enligt Moody`s. Moody`s anser att konkurrensen på den svenska marknaden är stor vilket pressar bankernas marginaler, något som vi alla med bolån kan ha svårt att skriva under på och tvärt emot Finansinspektionens rapport som kom igår.

Hur kommer sänkningen att påverka oss?

Enligt Carolina Neurath på Svenska Dagbladet så kommer bolåneräntan inte att påverkas. Hon säger att eftersom det bara var Nordea och Handelsbanken som fick sina betyg sänkta, vilka är de storbanker med högst betyg, så borde det inte påverka deras upplåningskostnader. Börsen verkar inte heller reagera kraftigt på sänkningen idag. Både Handelsbankens och Nordeas aktiekurs verkar ligga stabilt strax efter Stockholmsbörsens öppning.

Handelsbanken och Nordea tilldelas nu betyget Aa3 medan A1 upprepas för SEB och A2 för Swedbank

För kommentarer och mer information kring artikeln kontakta Christina Söderberg

christina.soderberg@compricer.se