Hälften av svenskarna sparar hos nischbankerna

Hälften av svenskarna sparar hos nischbankerna

Och med en erbjuden ränta på noll procent är det inte konstigt att många av oss har övergett storbankernas sparkonton. Idag finns det ett antal nischbanker som erbjuder över en procent i ränta och till och med skattekontot ger 0,8 procent i ränta på sparpengarna.

En procent är inte mycket…

…men det är mer än noll procent. Och i dessa tider med en högt värderad börs kan det vara bra att säkra en del av pengarna som man kanske har tjänat på börsen (eller inte vill sätta in där) genom att sätta dem på ett sparkonto. Dessutom får vi inte glömma att inflationen just nu är runt nollan vilket gör att räntorna är låga men kanske inte så låga i reella pengar som vi kan uppfatta dem.

Handelsbanken, SEB, Nordea och Swedbank har 65 procent av marknaden för inlåning

För fem år sedan hade storbankerna tillsammans 71 procent av sparmarknaden det vill säga en förflyttning har skett från storbankerna till nischbankerna under dessa år. Enligt en månadsrapport från SBAB har nettosparandet under de senaste fem åren varit 50-50 mellan storbankerna och andra aktörer.

419 miljarder kronor har strömmat in på de svenska hushållens privatkonton sedan 2009

211 miljarder av dessa har gått till de fyra storbankerna och 208 miljarder till övriga banker. Under de senaste fem åren har saldot ökat på de svenska hushållens konton med 45 procent från 933 till 1 355 miljarder kronor.

(Källa: SBABs rapport: Inlåning & Sparande Nummer 5 2015)

Orginalartikel hos Compricer: Hälften av svenskarna sparar hos nischbankerna