Fondbanta och förenkla

Fondbanta och förenkla

✓ Välj bredd och tillväxt ✓ Välj lågt pris ✓ Välj låg skatt. Bra checklista från Claes Hemberg, Sparekonom Avanza Bank och expert i Compricers Expertpanel.

Många undrar hur de kan vässa sitt fondsparande. Enklast är att ha färre fonder. Det ger ofta mer. För du får en enklare överblick och du upptäcker ofta fondfällor.

Enkelt uttryck så ska du undvika alla fonder som du inte begriper. Du äter ju inte mat som du inte vet vad den innehåller. På samma sätt ska du tänka med dina pengar. Undvik fina ord som du inte förstår. Lägg heller inte alla pengar i dyra branschfonder bara för att bioteknik, läkemedel eller råvaror är hett för stunden. Du behöver mer bredd än så.

Nu menar inte jag att bankkonto är bättre, bara för att det är det enklaste. Där har vi redan alldeles för mycket pengar. Där växer det mossa på dem.

Vårt krav ska istället vara att våra sparpengar växer i värde. Och samtidigt ska de kräva mindre tid av oss. Behåll bara fonder som matchar dessa baskrav. Att du bara får kvar 2-3 olika fonder kan vara riktigt bra.

Välj bredd och tillväxt – En bra bas som växer är en globalfond. På så sätt får du del av tillväxten i hela världen och blir mindre beroende av en region, politiker eller bransch. Lägg ungefär hälften här. Till det lägger du enklast en billig Sverigefond för att få del av välskötta svenska bolag som säljer till hela världen. Överkurs kan vara lite i en tillväxtmarknadsfond.

Välj lågt pris – Välj lågprisfonder. De spar tusenlappar direkt. Fördelen med dessa fonder är att de följer snittet (index) vilket gör att du inte behöver besiktiga dem varje år. Du vet att de jobbar på och att ingen person är inne och ändrar innehållet. En billig global- eller Sverigefond kostar max 0,40 % per år i avgift, en billig tillväxtmarknadsfond max 0,90 %.

Välj låg skatt – Genom att spara på ett investeringssparkonto (ISK) sparar du åtskilligt. Du betalar bara ca 1 % skatt, istället för på ett vanligt fondkonto där du skattar 30 % av vinsten. Det här gör att om du sparar i en Sverigefond får du efter 10 år ut ca 15 % mer om du väljer ISK-kontot istället för ett traditionellt aktiefondkonto.

Att spara smart handlar inte om att ha flest fonder, med de mest komplicerade namnen. Det handlar om att välja enkelt, brett och billigt. Följer du de här tre enkla stegen får du ett enkelt sparande som växer, frodas och mår bra. Även när du är upptagen med annat.

Claes Hemberg