Förslag: Obligatorisk hemförsäkring i flerfamiljshus

Förslag: Obligatorisk hemförsäkring i flerfamiljshus

Om en skada orsakas av en granne utan hemförsäkring, kan det bli dyrt för dig. Det vill riksdagsledamoten Anders Hansson ändra på.

Idag är du tvungen att ha en trafikförsäkring om du har en bil.
Den obligatoriska trafikförsäkringens primära uppgift är att skydda tredje man. Det betyder att den täcker de skador som uppkommer på annan person eller annans egendom i samband med en trafikolycka.

Det är också den enda försäkringen som är obligatorisk.
Men nu kräver den moderata riksdagsledamoten Anders Hansson i en riksdagsmotion att även hemförsäkringen bör vara obligatorisk för boende i flerfamiljshus.

Problemet han ser är att om en skada orsakas av en granne utan hemförsäkring,
är det inte självklart att försäkringen täcker kostnader som man eventuellt orsakar för andra. En obligatorisk hemförsäkring skulle skapa en trygghet för boende i flerfamiljshus om olyckan skulle vara framme, skriver Anders i sin motion.

Vad tycker ni om detta? Hiss eller diss?

Kort om hemförsäkring:

Enhemförsäkringär något du behöver oavsett var du bor. Den är ett försäkringspaket som kan ge ersättning för dina saker om de blir stulna eller skadas i brand- eller vattenskada. Alla hemförsäkringar innehåller:

• Egendomsskydd - ersättning för dina saker om de blir stulna eller skadas i brand- eller vattenskada. Skyddet gäller för alla saker som du äger, hyr eller lånar för ditt privata bruk.
  • Ansvarsskydd - kan täcka skadestånd som du krävs på.
  • Reseskydd (ofta 45 dagar) - ersätter bland annat kostnader för sjukvård utomlands - vilket kan bli mycket kostsamt utan försäkring.
  • Överfallsskydd - kan ge ersättning om du till exempel blir misshandlad.

Kort om trafikförsäkring:

Trafikförsäkringär obligatoriskt enligt lag sedan 1929. Den registrerade ägaren till en bil som är i trafik har således en skyldighet att åtminstone teckna en trafikförsäkring från den dag fordonet tas i trafik. Detta gäller även om bilen inte är i körbart skick eller belagd med körförbud. Trafikförsäkringen täcker de kostnader som uppkommer för tredje part. Till exempel skadorna på grannens staket om du skulle backa in i det men däremot inte eventuella skador som uppkommer på din egen bil om du själv är vållande. Skulle någon annan krocka med dig så är det den vållande förarens trafikförsäkring som täcker skadorna på din bil.