Får du ersättning från hemförsäkringen vid ett benbrott?

Får du ersättning från hemförsäkringen vid ett benbrott?

Svaret är nej. Du måste teckna en olycksfallsförsäkring för att får ersättning för tex läkarkostnader och sveda och värk om du tex cyklar omkull och skadar tänderna.

En olycksfallsförsäkring kan ge ersättning för bestående besvär (medicinsk invaliditet), sveda och värk, ersättning för vård/sjukhusvistelse, ersättning för ärr, ersättning vid dödsfall, behandling, medicin och resor och i vissa fall ge en större engångssumma om du inte kan arbeta vidare på grund av ett olycksfall (ekonomisk invaliditet).

Vad täcker din hemförsäkring?

En hemförsäkring är något du behöver oavsett var du bor. Den är ett försäkringspaket som kan ge ersättning för dina saker om de blir stulna eller skadas i brand- eller vattenskada. Alla hemförsäkringar innehåller:

• Egendomsskydd - ersättning för dina saker om de blir stulna eller skadas i brand- eller vattenskada. Skyddet gäller för alla saker som du äger, hyr eller lånar för ditt privata bruk.
  • Ansvarsskydd - kan täcka skadestånd som du krävs på.
  • Reseskydd (ofta 45 dagar) - ersätter bland annat kostnader för sjukvård utomlands - vilket kan bli mycket kostsamt utan försäkring.
  • Överfallsskydd - kan ge ersättning om du till exempel blir misshandlad.

En hemförsäkring gäller normalt för alla som bor på adressen, men du kan behöva vara folkbokförd på adressen eller så krävs att ditt namn står på försäkringsbrevet. För bonusbarn och husdjur gäller dessa regler

Förutom olycksfallsförsäkring finns det tilläggsförsäkringar såsom allrisk (drulle) som kan ersätta din lösegendom om den blir skadad (tex om du tappar din mobiltelefon i sjön) och utökat reseskydd som tex kan täcka förseningar, rätt till ersättningsresa och ersättning vid sjukhusvistelse på resan.

En del mer omfattande hemförsäkringar innehåller ett allrisktillägg och ett utökat reseskydd. Olycksfallsförsäkring ingår dock aldrig i en hemförsäkring från början.

Bor du i hyresrätt räcker det att du har en vanlig hemförsäkring. Bor du i bostadsrätt eller villa behöver du dessutom en särskild försäkring: Försäkring för bostadsrätt eller Villaförsäkring.