Budget-propositionen 2014: 590 kronor i sänkt skatt för den med 40 000 kronor i lön

Budgetpropositionen för 2014 är presenterad och innehåller bl. a sänkt skatt för löntagare, sänkt skatt för pensionärer, slopad a-kasseavgift, lägre arbetsgivaravgift för yngre och höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt.

Det femte jobbskatteavdraget

Jobbskatteavdrag är ett avdrag på skatten som alla med arbetsinkomst automatiskt får. Detta avdrag, nummer fem i ordningen, innebär mellan 200-300 kronor per månad i sänkt skatt för en normalinkomsttagare.

Sänkt arbetslöshetsavgift

Den slopade differentieringen av a-kasseavgiften betyder att de flesta medlemmar i arbetslöshetskassor kommer att få sänkt avgift. T.ex. får Hotell- och restauranganställda sänkt avgift med 255 kronor.

Höjning av det särskilda bidraget i bostadsbidraget för barnfamiljer

Bidraget höjs med 200 kronor per månad och barn till 1500 kronor per månad för ett barn, med 250 kronor till 2000 kronor per månad för två barn och med 300 kronor till 2650 kronor per månad för tre eller fler barn.

Höjd brytpunkt

Gränsen för när man ska betala statlig inkomstskatt höjs med drygt 1000 kronor till en inkomst på 37 417 kronor per månad.

Sänkt skatt för pensionärer

Genom att grundavdraget höjs får pensionärerna sänkt skatt. Relativt sätt sänks den mest för de som har lägst inkomst. Den disponibla inkomsten ökar med cirka 100 kronor i månaden.

Lägre arbetsgivaravgift för yngre

Socialavgifterna sänks från 15,49 procent till 10,21 procent för unga under 23 år

Övriga förslag i budgetpropositionen

Sänkt skatt för boende utomlands, sänkt skatt för egenproducerad förnybar el, nedsatt förmånsvärde för vissa miljöbilar, höjning av fribeloppsgränsen i studiemedelssystemet, lönekarriär för lärare, fritidspeng, höjd alkoholskatt, åtgärder för att unga lättare ska få jobb, en samordnad telefon- och webbaserad konsumentupplysningstjänst och höjd inkomstgräns för bostadstillägg för ålderspensionärer.

Sänkt skatt för löntagare till följd av jobbskatteavdraget och höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt:

15 000 - 140 kronor/månad

20 000 - 170 kronor/månad

25 000 - 190 kronor/månad

30 000 - 340 kronor/månad

35 000 - 340 kronor/månad

40 000 - 590 kronor/månad

45 000 - 590 kronor/månad

50 000 - 590 kronor/månad

55 000 - 590 kronor/månad

60 000 - 590 kronor/månad

Originalartikel hos Compricer: Budgetpropositionen 2014: 590 kronor i sänkt skatt för den med 40 000 kronor i lön