BNP sjunker. Höjer Riksbanken räntan i december?

BNP sjunker. Höjer Riksbanken räntan i december?

Jämfört med tredje kvartalet i fjol ökade BNP med 1,6 procent men i jämförelse med kvartalet innan minskade BNP med 0,2 procent. Det är första gången vi ser en minskning mellan två kvartal på fem år. En tillfällig svacka eller är det en vändning i ekonomin? Och hur påverkar dessa siffror Riksbankens väntade höjning i december?

Den ekonomiska utvecklingen har försämrats sedan första halvåret enligt den ekonomiska datan. Hushållens konsumtion minskade med 1 procent jämfört med föregående kvartal, vilket enligt Statistiska centralbyrån är pga att svenskarna framförallt köpte betydligt färre bilar i det tredje kvartalet. Den offentliga konsumtionen var oförändrad, exporten ökade med 0,3 procent och importen sjönk med 0,6 procent.

“Det var i linje med vad vi trodde, men det är betydligt svagare än vad till exempel Riksbanken har räknat med. Den stora bilden är att vi har en inhemsk efterfrågan som har försvagats på grund av svackan på bostadsmarknaden, samtidigt som exportefterfrågan från omvärlden är dämpad”, säger Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, till TT.

Kommer Riksbanken höja reporäntan nu?

Enligt Isaksson så påverkar inte den svaga BNP-siffran Riksbanken nämnvärt. Inflationen ligger fortfarande runt målet vilket gör att de nog höjer trots allt, säger han. SEB, Swedbank och Nordeas ekonomer tror på en höjning nu i december men Handelsbankens ekonomer tror att det dröjer.

Annika Winsth, Nordeas chefsekonom, tror på en höjning i december men tror att boräntorna kan komma att höjas långsammare. ”Samtidigt som Riksbanken flaggar för räntehöjningar har konkurrensen på bolånemarknaden hårdnat. Det är därför möjligt att aktörerna inte tar ut hela höjningen och att den korta bolåneräntan på 3 månader inte höjs lika mycket som reporäntan”, skriver hon i Nordeas boränteprognos.

• BNP mäter värdet av alla färdiga varor och tjänster som producerats i Sverige under en viss tidsperiod.
  • I teknisk mening krävs två kvartal i rad med minskad BNP för att det ska kallas recession.
  • Riksbanken har i sin prognos tydligt flaggat för att de kommer att höja reporäntan i december i år eller februari nästa år.
  • Snitträntan (rörlig ränta) från bankerna ligger just nu på 1,37 procent. Passa på att se över din boränta och spara tusenlappar.