Blir guld återigen vår valuta?

Blir guld återigen vår valuta?

När centralbankerna trycker pengar som aldrig förr för att hejda världens finansiella kris, höjs röster om att återigen koppla dollarn till guldet.

Financial Times rapporterade i förra veckan att guldstandarden eller guldmyntfoten återigen har blivit ett begrepp i den amerikanska politiken. Det är det republikanska partiet som kräver att en studie görs om ett möjligt återställande av den tidigare kopplingen mellan dollarn och guldet.

Pengar har länge varit knutet till guld
Under långa perioder har värdet på pengar på något sätt varit knutet till guld men 1971 klipptes banden då USA hoppade av Bretton Woods-samarbetet. Samarbetet innebar att världens alla valutor knöts till dollarn som i sin tur kunde växlas in mot en viss mängd guld. Sedan dess har alla valutor varit helt flytande och pappersbaserade, eller kanske bättre beskrivet - flytande digitalt existerande pengar.

Köpsuget bland världens centralbanker är just nu det hösta sedan mitten på 1960-talet
Sedan samarbetet klipptes har centralbankerna sålt guld i en stadig takt, fram till finanskrisen år 2008. Federal Reserve och Europeiska centralbanken (ECB) började då trycka pengar för att hejda krisen, vilket resulterade i att många andra centralbanker började köpa guld.

Priset på guld går upp i dåliga tider och ner i bra
I tider av turbulens på världens finansmarknader, när det ständigt trycks nya pengar och osäkerheten är hög, så går värdet på guld upp. Guld kan framstå som ett av de bästa alternativen för att skydda och försäkra sig mot inflation och ett havererande finans-, bank- och penningsystem. När ECB gång på gång räddar svaga länder genom att trycka miljontals euro så är det kanske inte så konstigt att en del av oss undrar vart vårt monetära system är på väg.

Enligt Andreas Cervenkas bok ”Vad är pengar” har Federal Reserve klickat fram eller ”printat digitalt” ungefär 2000 miljarder nya dollar på tre år. Pengar som alltså fötts ur tomma intet. Och resultatet: Guldets värde har bara sedan 2008 fram till idag fördubblats. Rädslan för inflation gör att guld blir mer attraktivt och eftersom mängden guld på jorden är mer eller mindre konstant motstår guld inflation. Ingen pappersvaluta har överlevt mer än några decennier medan värdet på guld har bestått över tusentals år.

2 biljoner dollar i Guld
World Gold Council, som representerar världens ledande guldgruvbolag, uppskattar att omkring 150 000 ton guld har utvunnits genom tiderna. Om vi skulle samla ihop allt guld som finns i världen och smälta det skulle klumpen forma en kub med 20,2 meter långa sidor. Guldklumpen skulle vara värd cirka 2 biljoner dollar (1000 miljarder dollar).

Och nu höjs alltså röster för att återigen koppla dollarn till guldet. Blir guld återigen vår valuta?

Originalartikel hos Compricer: Blir guld återigen vår valuta?