Billigare bolån men dyrare att resa

Billigare bolån men dyrare att resa

När reporäntan sänks, sänks även våra kostnader för bolån. Men för alla som ska ut och resa, gör försvagningen av kronan att utländsk valuta blir dyrare.

Låga bolåneräntor som snart blir ännu lägre

I veckan gick Nordea ut med att de spår en ytterligare sänkning av reporäntan i april – till minus 0,5 procent. I veckan sänkte även Danske Bank sin bundna ränta rejält vilket gör att vi nu kan få en ränta bunden på tre år till 1,75 procent. Det är en historiskt låg ränta och tyder på att banken spår en lång period av låga räntor framöver.

Dyrare valutor

När Riksbanken sänker reporäntan för att få fart på inflationen försvagas vår valuta vilket leder till bättre konkurrenskraft för våra exportföretag. Detta eldar förhoppningsvis på vår ekonomi. Och när vår valuta är svag får vi mindre för vår krona när vi köper andra valutor – det blir dyrare att resa.

En dollar kostar nu omkring 8.60 vilket är över två kronor mer än för ett år sedan

Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner, säger till Svenska Dagbladet att priset på en Iphone höjdes med 1000 kronor i förra veckan för att det har blivit dyrare för företagen som importerar telefonerna. Vissa kallar detta för att vi ”importerar” inflation.

Kronan har försvagats mot euron och det brittiska pundet

Euron har blivit fem procent dyrare det senaste året och det brittiska pundet kostar idag 20 procent mer än för ett år sedan.

Det finns undantag: Ryska rubeln har blivit billigare

En Rubel kostar idag 20 procent mindre än för ett år sedan.

Billigare att bila på semestern

Annika Creutzer, privatekonomisk expert, påminner oss i Svenska Dagbladet att det har blivit billigare att bila på semestern tack vare oljepriset som har sjunkit den senaste tiden. Och att flygresor, trots att de påverkas av dollarkursen, ännu inte har blivit dyrare tack vare just oljepriset.

Ett urval av valutakurser (från 30/3 2015)

1 Euro ≈ 9,33 kronor

1 USD ≈ 8,62 kronor