Bäst Stockholmsbörs med Socialdemokraterna?

Bäst Stockholmsbörs med Socialdemokraterna?

Valet är över, eller har bara börjat skulle man kunna säga. Svenskarna har sagt sitt och nu är det upp till politikerna att komma överens. Men vilken regering är bäst för aktiemarknaden?

På Nordnetbloggen och hos Dagens Industri hittar jag svaret. Eller i alla fall ett svar

Alexander Gustafsson har på Nordnetbloggen gått igenom hur mycket börsen har avkastat under de olika styren vi haft sedan 70-talet. Resultat: Börsen har, i genomsnitt, gått bättre under socialdemokraternas mandatperioder än under mandatperioderna med de borgerliga partierna.

Dagens Industri gjorde också en analys tidigare i vår och kom fram till att under de nio socialdemokratiska mandatperioderna sedan 1970 har Stockholmsbörsen gett en totalavkastning rensat för inflation på 12 procent per år, vilket är dubbelt upp mot de borgerligas.

Kan vi verkligen dra korrekta slutsatser av detta? Är socialdemokratisk politik bättre för börsen?

”Det är ju för att de borgerliga partierna har fått ta över i högkonjunktur!”

"Det är ju för att de borgerliga partierna har varit tvungna att leva med (dåliga) beslut som sossarna tog under sin mandatperiod."

”Hänsyn har inte tagits till världsekonomin under perioden”

Argumenten både för och emot att socialdemokraterna skulle vara bättre för börsen är många. Det finns ofantligt mycket som påverkar utfallet. Vår ekonomiska värld är så komplex att vi inte kan dra säkra slutsatser av information som denna.

Men vi är mänskliga och vi älskar mönster. Vårt intuitiva tänkande (som är tusentals gånger starkare än vårt logiska tänkande) intresserar sig bara för likheter, inte för statistiska fakta vilket gör att vi lätt förväxlar snarlikhet med sannolikhet. Vi tror också att vi ser allt som finns att se. Ickehändelser är svåra att handskas med och vi blandar ofta ihop kontroll med slumpen. Lyckas det parti vi tror på med något hittar vi förklaringar till framgångarna inom partiet. Misslyckas partiet tror vi ofta på att förklaringen ligger i något utanför partiets kontroll. Vi är experter på att förklara varför något hände men usla på att ge prognoser över vad som kommer att hända.

Vad vi kan se med lite större sannolikhet är att börsen stiger över tiden. Samtliga regeringar har haft en positiv börs under hela sin mandatperiod, med ett undantag under fastighetskrisen då man bara satt i 1 ½ år. Men om detta mönster alltid kommer att gälla vet ingen. Det är alltid bra att läsa det finstilta: ”Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet”.