Både amatörer och proffs tror envist att de kan överträffa marknaden

Både amatörer och proffs tror envist att de kan överträffa marknaden

Trots att många års forskning visar att det är en illusion. Nästan all aktiv placering handlar om tur.

Miljarder aktier köps och säljs varje dag.Alla har samma information men har olika uppfattningar om informationen och tror att rådande pris är fel. Att de vet bättre än marknaden. De som köper tror att aktien kommer att stiga och de som säljer tror att den kommer att sjunka. Men 50 års forskning visar att det är en illusion att vi kan överträffa marknaden på sikt.

Den viktigaste psykologiska anledningen till illusionenär att placerarna drar nytta av avancerad sakkunskap. De använder sig av ekonomiska data och prognoser, analyserar resultat och balansräkningar, utvärderar företagsledningar och bedömer konkurrenter. Helt klart ett svårt arbete som ofta kräver utbildning och erfarenhet.

Det råder en samstämmighet bland forskareom att nästan all aktiv placering handlar om tur, oavsett om placerarna är medvetna om det eller inte – de flesta är det inte.”Handlarnas subjektiva upplevelser är att de gör förnuftiga välgrundade gissningar i en mycket osäker situation. Men på verkligt effektiva marknader är välgrundade gissningar inte mer exakta än helt ogrundade sådana”skriver Nobelpristagaren Daniel Kahneman i sin bokThinking fast and slow.

• 2 av 3 aktivt förvaltade fonder går sämre än marknaden under ett givet år.
  • 10 000 enskilda investerares konton studerades under en sjuårsperiod (163 000 avslut) i USA. I genomsnitt klarade sig de aktier som investerarna sålde bättre än de som de köpte – med god marginal (3,2 % per år).
  • Gunther Mårder, VD för Företagarna, gjorde en undersökning av analytikers vinstprognoser i samband med kvartalsrapporter under 31 kvartal (under sin tid som sparekonom på Nordnet). De hade rätt i ett fall av åtta (+-5 %). De hade haft rätt i ett fall av tre om de hade gissat på att vinsten skulle ligga på samma nivå som förra kvartalet.

Varför lyckas vi inte slå marknaden?Det handlar dels om att vi lever i en oregelbunden miljö som är så gott som omöjlig att förutsäga och om att vi ofta tar dåliga beslut. Bland annat letar vi efter information som stödjer vår befintliga hypotes och är blinda för information vi inte letar efter (Konfirmeringsbias), vi håller fast vi dåliga val för länge (Sunk Cost), vi agerar för ofta (Action bias) och vi tar fel beslut för att undvika förluster (Förlustaversion).

Jag hade äran att gästa EFN Börslunch i fredags och pratade om Finansiell Psykologi.Programmet handlade om att vi inte tar rationella beslut, vi tror mer på det vi hör ofta, vi tror att vi är bättre än andra, vi kan inte göra prognoser och att aktivt aktieurval är en illusion.

Här kan ni se inslaget:Företag med enkla namn går bättre på börsen

Förra veckan skrev jag om hur svårt det är att göra prognoser och varför vi ska vara försiktiga när vi lyssnar på experter här