Avbeställningsskydd - har man INTE automatiskt i hemförsäkringen!

Avbeställningsskydd - har man INTE automatiskt i hemförsäkringen!

Du har troligtvis inget avbeställningsskydd automatiskt via din hemförsäkring om du inte har en tilläggsförsäkring. Eller betalar resan med bankkort.

Jag gästade podden Ekonomi PÅ RIKTIGT i förra veckan och pratade om semesterresor. Vi kom in på avbeställningsskydd i hemförsäkringen och jag måste erkänna att jag inte var speciellt tydlig där. Så jag tänkte att det var läge att förtydliga vad som gäller.

I alla hemförsäkringar ingår ett reseskydd. Det gäller i 45 dagar (en del i 60 dagar). I detta reseskydd ingår alltså normalt inte avbeställningsskydd. Normalt ingår:

• Ersättning om du på din resa blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall och behöver läkarvård.
  • Akut tandvård kan ersättas upp till ett visst belopp
  • Du kan ersättas för transport hem med tex ambulansflyg.
  • Hemförsäkringens överfallsskydd och ansvarsskydd gäller också på resa.
  • Egendomsskydd vid stöld ingår under vissa förutsättningar och till ett visst maxbelopp.
  • Reseskyddet innehåller ofta betald hemresa om anhörig blir allvarligt sjuk eller om egendom hemma skadas allvarligt.
  • Viss ersättning för försenat bagage och outnyttjade semesterdagar kan ersättas.

Avbeställningsskydd ingår normalt inte i grundreseskyddet i din hemförsäkring.Avbeställningsskyddet kan betala tillbaka din resekostnad om något allvarligt händer innan du reser iväg. I de flesta fall får du ersättning om du själv, närstående eller ditt resesällskap drabbas av ett plötsligt olycksfall, dödsfall eller allvarlig sjukdom. Försäkringen gäller även, i många fall, om en allvarlig skada drabbar ditt hem.

Fyra sätt att få avbeställningsskydd:

1. Resetillägg. Tecknar du ett resetillägg till din hemförsäkring får du ett avbeställningsskydd.
  2. Betala resan med kort. Betalar du hela eller en viss del av din resa (olika för olika kort) med ditt bankkort ingår oftast ett avbeställningsskydd upp till ett visst belopp.
  3. Paketresa. Har du bokat en charterresa (paketresa) där flyg och boende ingår så omfattas du oftast av paketreselagen. Det innebär att du har rätt att avbeställa din resa och kan bli erbjuden pengarna tillbaka om du inte kan åka - med avdrag för kostnader arrangören har haft.
  4. Extra avbeställningsskydd. Du kan teckna ett avbeställningsskydd när du bokar din resa genom reseföretaget.

Maxersättningen skiljer sig åt i olika avbeställningsskydd. Har du köpt en dyr resa kanske du behöver komplettera med en separat avbeställningsförsäkring.

Ps. När du handlar på nätet har du normalt 14 dagars ångerrätt. Flygresor och hotellnätter undantaget. Vissa charter/paketresor och hotell ger dig några dagars ångerrätt men det är alltså upp till bolagen själva.

Här kan ni lyssna på Ekonomi PÅ RIKTIGT podden nr. 107 där jag gästar Charlie och Mathias och pratar om semesterresor, kreditkort, reseförsäkringar mm.